Dan Martin: “Lehetőségeket akartam, nem pénzt”

shadow

Néhány nappal az után, hogy Dan Martin megszerezte a hatodik helyet az idei Tour-on, egyszer csak megszólalt a telefonja.

“Szevasz, Dan. Itt Dave Brailsford. Van egy perced?” – érdeklődött a Sky csapatfőnöke.

Azonban nem a brit csapat volt az egyetlen, amelyik megkereste őt. Bejelentkezett érte az Emirates, a Trek, a Katusha és a Dimension Data is.

Brailsford gratulált, elmondta, milyen lehetőségek és kötelezettségek várnának Martinra. Segítenie kellene Froome-ot a Tour-on, cserébe pedig kapna esélyt az egyheteseken.

Ennél korábban történt azonban, egészen pontosan a Giro második pihenőnapján, hogy Martijn Berkhout, Martin menedzsere leült egy, akkor még titkos megbeszélésre Carlo Saronnival, az Emirates egyik képviselőjével. Az olasz szakember elmondta, hogy az idei évhez képest előre akarnak lépni, amihez megvannak az anyagi lehetőségeik is. Ugyan ez még csak egy nem hivatalos találkozó volt, utólag azonban jól látszik, hogy Martin Emiartes-hez való szerződése ekkor kezdett körvonalazódni.

“Tavasszal és a Giro alatt nagy volt a mozgás Dan körül. A Movistart leszámítva, gyakorlatilag mindenki érdeklődött iránta” – mondta Berkhout. “Remek kiindulási alapot jelentett a nagyszerű évkezdet, ám a nehézség mindig abban van, hogy valahogy konkretizáljuk ezt a hatalmas érdeklődést.”

dan

Fotó: Europress/AFP

Martin harmadikként zárt a Nizzán, második lett a Flèche-Wallonne-on, és a Liège-Bastogne-Lieège-en, majd a Dauphinén is begyűjtött egy dobogót. Bár a győzelmek elmaradtak, ő volt az egyik legkiegyensúlyozottabb a szezon első felében.

Közben úgy tűnt Patrick Lefevere, a Quick-Step csapatfőnöke is meg akarja tartani Martint. Két évvel korábban igazolta le a Cannondale-től, és az együttműködés kifejezetten sikeres volt. Később Lefevere azonban felfüggesztette a tárgyalásokat, hogy időt nyerjen, ugyanis a sikeres szezonnak köszönhetően egyre több versenyző egyre komolyabb anyagi követelésekkel állt elő.

“Mi mindig Lefevere-nek adtuk az elsőbbséget” – mondta Berkhout.

Martin pedig igyekezett mindent a menedzserére bízni.

“Nem igazán látom át az átigazolási piacot, ezért van szükségem ügynökre. Jobban szeretek a versenyzésre koncentrálni. Annyi biztos volt, hogy nem akartam olyan csapathoz menni, ahol már túl sok összetett menő van. A sikeres évkezdet miatt arra számítottam elég gyorsan sikerül majd egy jó szerződést nyélbe ütni. De a modern kerékpár olyan, hogy mindenki kivár, hogy a lehető legjobb ajánlatot sikerüljön megcsípnie.”

Bizonytalan volt, mi lesz a Treknél. Azt sem lehetett tudni, mi lesz Mikel Landával és a Sky-jal. A Katusha tervei Marcel Kitteltől függtek, miközben Bob Jungels, Julian Alaphilippe és Fernando Gaviria is érdekeltek voltak más csapatoknál is. Végül Lefevere elengedte Kittelt, a másik három versenyzőt viszont megtartotta.

Martin szerződéskötése azonban csak nem haladt sehova. Az idő viszont telt. Berkhout tudta, nem várhat sokáig. Sor is került egy második, immáron magasabb szintű találkozóra az Emirates-szel.

“A Dauphiné környékén kezdtek a dolgok konkretizálódni. Ekkor már látszott, hogy az Emirates igenis járható út lehet a számomra.”

dan2

Fotó: Europress/AFP

A Tour rendkívül fontos volt Martin számára. Aláírt szerződés nélkül el lehet képzelni mi futhatott át Berkhout agyán, amikor látta a versenyzőjét Richie Porte-tal együtt földre kerülni a kilencedik szakaszon. Az ír versenyző azonban összekapta magát, eljutott Párizsig, ráadásul nem is akármilyen eredménnyel.

“A Tour alatt tiszta őrület volt minden” – mondta Berkhout. “Egyik ajánlat jött a másik után. Egyik nap ez tűnt kedvezőbbnek, a másik nap az. De az Emirates mindig a képben volt. Sőt hamarosan le is szűkítettük a kört rájuk és a Sky-ra.”

Maga Chris Froome is érdeklődött Martin jövőbeni tervei iránt, de az ír versenyző beszélt Fabio Aruval is a Tour alatt. Az év elejétől kezdve tudni lehetett az Emirates és az olasz versenyző kapcsolatáról, azonban Martinékat ez egyáltalán nem zavarta. A csapat ugyanis mindkettejüknek azt ígérte, hogy kapitányok lehetnek a kedvenc háromhetesükön.

A Tour után tovább folytatódtak a tárgyalások. Az Emirates nyeregben volt, de a Sky sem adta fel. Sőt, még a Trek is tett egy utolsó ajánlatot, de ők már nem tudtak komolyan labdába rúgni.

“Azt akartam, hogy a következő évek a lehetőségekről szóljanak a számomra. Ne a pénzről. Ezért voltam olyan izgatott az Emirates tervei miatt. Egy nagyon izgalmas csapat kezdett körvonalazódni.”

dan3

Fotó: Europress/AFP

“A Sky-nál egyszerű volt a képlet” – mondta Berkhout. “Landa távozásával kinyílt egy kapu Dan számára. Így vált a csapat reális alternatívává. Egyértelmű volt, hogy Landa helyét kellett volna átvennie; az első számú feladat a segítői szerep lett volna. Dan azonban kapitány akart lenni, és magára koncentrálni a nagy körökön. Ezt a szerepet azonban az Emirates kínálta, nem a Sky.”

Landa példája jól mutatta, milyen trükkös dolog is kapitánynak lenni Froome árnyékában. Megosztva volt csak első számú ember a Girón, utána pedig mehetett a Tour-ra tempót menni a britnek 3 ezer km-en keresztül.

“Miután Dave felhívott, volt pár nap gondolkodási időm, és végül az Emirates mellett döntöttem. Kapitány akarok lenni, győzelemért akarok menni, és azt akarom, hogy egy erős csapat álljon mögöttem. Nem dönthettem másként.”

 

(Forrás: cyclingnews)

Related Posts

  • Szem

    Dan Martint nem tartom reálisan dobogós GT menőnek. Sokkal inkább puncheur.
    Egyheteseket rábíznék, egynaposokat, az ardenneki klasszikusokat stb…, de GT-n inkább szakaszokra küldeném rá. Szép-szép az a 6. hely a Touron, de látott bárki reális esélyt Dan Martin dobogójára a hosszú hegyeken mutatott teljesítménye alapján?

    • horvathpeter

      Girón lehetne esélye jövőre simán a dobogóra. EZért sem lett volna rossz a Sky, Thomas elszáll úgyis, mint mindig, Martin meg egy jó csapatban mehetett volna a dobogóért. Mondjuk az igaz, hogy nem egy ilyen robbanékony embernek való a folyamatos átlagwattozás, ez már Landánál és Könignél se nyert.

      • Rodzsa

        Annyira azért Landát sem nevezném robbanékony versenyzőnek. Szerintem alkalmasabb watthuszárnak.

        • horvathpeter

          Mi vot az a cikk multkor? Túl impulzív voltam a Skynak? Legalább ő is bevallotta.

          • Tamás Bulányi

            Landa nem watthuszár. Mondjuk csapatjátékosnak se mondanám nagyon. Remélem kap a Movistartól egy GT-t és megy ahogy a csövön kifért. Aztán majd meglátjuk, hogy ez mire lesz elég.

          • GzsakSam

            Vagy esetleg mehet Nairo mögé segítőnek (cseberből-vederbe)…

      • Tóth Ati

        König minden csak nem robbanékony. Körülbelül mint Uran, ő sem sokat támad.

        • horvathpeter

          Azert Vueltan nyert anno egy dombon.

          • Tóth Ati

            Jó időfutamos, saját tempó, plusz wattmérő. Ha nem hiszed, akkor nézz meg egy 2015-ös Giro hegyi szakaszt.

          • horvathpeter

            Akkor már a Sky megrontotta, előtte még tudott jól menni a rövid emelkedőkön is, ahova kell a robbanékonyság!

    • István

      Igazad van most teljesen drága testvérem!!

  • Tamás Bulányi

    Ki a francot nem akar még Brailsford megvásárolni, hogy húzza a vonatot Froome-nak? Úgy hogy ráadásul jövőre asszem csak 8 főből fog állni egy csapat. Thomas, Poels, Nieve, Henao, Kwaitkowski, Moscon. Miközben Nibalit a nehezebb hegyeken kb. egyedül a 38 éves Pelizotti segítette (teszem hozzá, piszok jól), Arut, Urant, meg Bardet kb. kis túlzással senki.
    Teljesen tönkreteszi a háromhetesek dinamikáját. Wattmérő + Sky sor kombó gyakorlatilag kiöli a versenyt. Ha nincs bukás, akkor kb. csak a sprintrikó lehet érdekes. Fájó kimondani, de Olegnek ezzel kapcsolatosan is igaza volt.
    Akkor vegye már meg az összes nagy sztárt és versenyezzenek házon belül! Vagy vegye meg az összes versenyzőt. És akkor is mutogathatja minden évben a tévé igazgatóságának, hogy idén is megnyertük a Tourt, de legalább lesz verseny.
    Külön respect Martinnak, hogy az Emiratest választotta, mivel a cikkből azért burkoltan az jött le, hogy a Sky-nál a segítői lóvé is nagyobb lett volna, mint amit az Emiratesnél fog kapni.
    Pezsgőt fogok bontani, amikor a Sky kivonul majd a kerékpársportból és Sir Dave elfoglalja végre helyét lelki társai, Johann Bruyneel és Byarne Riis mellett a kerékpársportból kitaszítottak padján.

    • Tóth Ati

      Hiába soroltad fel Froome segítőit, mert nem Tour-t, de még Vuelta-t sem tudna egyikük sem nyerni. Ahhoz Froome kell, hogy ez a rendkívül hatékony gépezet működhessen. Froome segítői közül a képességeik alapján Landa vagy Porte tudna 3hetest nyerni, de ők már nem a Sky-t erősítik.

      • razs

        És azokat a dolgokat, hogy három héten át maximálisan mindenre odafigyel (azt hiszem Kiryienka mondta, hogy Ő már erre az egyre sem lenne képes), motiválja az embereit, nem keveredik oldalszeles marhaságba, nem töri össze magát (nyilván a saját hibára gondolok, nem a Blockhaus-ra), és egyik nap sem zuhan meg nagyon, azokat a tulajdonságokat Te a képességek közé sorolod?

        Landa és Porte szerinted fog a jövőben olyan háromhetest menni, ahol ezek közül mindet teljesítik és még az erőnlét is meglesz?

        • Tóth Ati

          Szerintem nem, legalábbis olyan szinten nem lesznek képesek teljesíteni, mint teszi azt Froome. Viszont, szerintem Armstrong-nál sokkal emberibb és lényegesen szimpatikusabb.

          • razs

            Ezzel egyetértek, és én is pont ugyanezt a szót használtam (“emberibb”) Vele kapcsolatban. Illetve én még a “hihetőbb”-et mondtam múltkor.

          • István

            Nekem nem. Nekem Armstrong volt olyan hogy egybe tartotta a csapatot és ő Kapitány volt, nem volt kérdés, hogy ki a legerősebb a csapatban mint Froome mellett néha Landa. Armstrong emberibb volt mert nem wattmérőzött, zsigerből ment. Tényleg versenyzett. Nekem Armstrong a vállalhatóbb figura.

      • arce

        Egy biztos valamit nagyon tudnak, én egyértelműen a Us Postal 2.0 látom bennünk, ezért számomra soha, de soha nem lesznek szimpatikusak. És az is érdekes, hogy szinte minden versenyzőnek kell egy év mire belerázódik a gépezetbe, tavaly Landa és Kwiat is szinte értékelhetetlnek voltak, idén láttuk mit műveltek, idén jött Rosa, aki egy nagyon jó versenyző, de semmi eredmény, majd nézzétek meg jövőre hogy fogja tolni. Egyszerűen az a baj, hogy sok sportoló úgy gondolkodik, hogy nagyon jó a pénz és hátha csurran cseppen valami közben, Martin ezért is fasza gyerek, mert igaz, hogy az életben nem lesz GT győztes, de legalább megpróbálja, nem úgy mint Thomas, Poels, Nieve, König, Rosa stb. Véleményem szerint egy jó korban lévő összetett TOP 10 esélyes versenyzőnek nem szabadna elmenni segítőnek semmilyen csapatba sem.

        • GzsakSam

          G.Thomas lehet, hogy megpróbálja, a Trek kerülgeti:
          http://www.cyclingnews.com/news/trek-segafredo-interested-in-geraint-thomas-as-2019-grand-tour-leader/
          Az idei Giro-n egyébként kapitány volt Thomas, csak a motorosrendőr miatt kiesett.

          • Tamás Bulányi

            33 lesz akkorra már. Idén (meg talán jövőre) lett volna (lehet) az év.

          • GzsakSam

            Egyidős Dan Martinnal. Akkor most Martin se lesz jó elsőszámú embernek?

          • Tamás Bulányi

            Az egy dolog hogy ő mit szeretne, egy másik dolog hogy abban kb. mindnyájan egyetértünk, hogy GT-t nem fog ő nyerni (csak valamilyen nagyon szerencsés csillagállás esetén).
            Szerintem mindketten alkalmasak első számú embernek (inkább dobogóra, mint győzelemre), de azért kevés olyan ember van, aki 33 éves korában, vagy azután éri el pályája csúcsát.
            Thomas esetében viszont azt érzem, hogy addig halogatja a dolgot, amíg kicsúszik az időből. Más az, amikor éveken át főleg magadért mész, és más az amikor másokért. Porte is ezzel küszködik régóta. Nem véletlenül. Martin legalább évek óta alapvetően saját magáért teker. G 33 lesz, amikor igazán teljesen magáért tekerhetne és a felkészülését is így alakíthatná (Bár remélem megkapja jövőre a Girot-t és ott mehet egy nagyot.) Dettó ugyanez a helyzet Poels-szal is.

          • GzsakSam

            Froome 32 évesen duplázott, szerintem jövőre sem írhatjuk le. Thomas idén már volt (kvázi)kapitány a Giro-n, Landa-val együtt. Sajna a bukás miatt sosem derül ki, mi lett volna a vége. Remélem, jövőre megmutatja.
            Poels saját maga szerint sem bírná a mentális terhet, amit egy kapitányi szerep jelent egy háromhetesen (razs írt néhány példát nemrég, Kiryienka-t idézve).

      • Tamás Bulányi

        Nyilván nem nyerne mindegyik háromhetest, de első számú ember top 5 céllal legalább három lehetne onnan máshol. Meg melyik más csapatnál van, ilyen mennyiségű és minőségű segítő? Hogy Dan Martin azt mondja, a nagy pénz helyett inkább első számú ember akar lenni. Egyébként meg Poelsban, meg Thomasban ott lenne a potenciál egy GT győzelemre, Kwiat meg a jó ég tudja mire lehet képes, ha igazán ráfekszik valamire.

      • Tamás Bulányi

        Egyébként meg, ha az idei Tourt nézzük és Froome meg Uran között kicseréljük a csapatot, ugyanaz lett volna a végeredmény? Mert hogy a Cannondale nem tudott volna ilyen tempót menni neki az hétszentség, Uran viszont gyakorlatilag segítő nélkül jött be másodiknak.

        • Tóth Ati

          Ugyanaz, ebben biztos vagyok.

        • razs

          De nem az ILYEN tempó a lényeg, mert a Sky Urán-nak (Aru-nak, … stb.) is ilyen tempót ment, Ő ugyanúgy nem fáradt jobban Froome kereke mögött, mint maga Froome.

          A lényeg az, hogy az a tempó volt Froome-nak a komfortos. Akkor lett volna más végeredményt, ha Urán-nak a picit gyorsabb tempó a kényelmes, ami Froome-nak viszont nem és vannak olyan segítői, akik azt végre tudják hajtani.

          • Tamás Bulányi

            Azért az szerintem nem mindegy, hogy a te csapatod nyomja tempót és benne vagy a vonatban, vigyáznak rád, vagy pedig tök egyedül vagy és másnak a vonatára próbálod tenni a kereket. Lásd azt a napot, amikor Arun volt a sárga, viszont segítője nem volt és a Sky nyomta a tempót.

          • horvathpeter

            Mondjuk tavaly meg pont a saját csapata fektette meg.

          • István

            Azok az emberek Uran előtt is ott mentek, nem csak Froome előtt. Landa, Nieve, Kwiatkowski ugyanúgy ott mentek Uran, Bardet és Aru előtt is… nem csak Froome előtt..
            A wattmérő a fő gond, nem a csapat.

          • István

            Majdnem igaz. De annyi a különbség hogy Uran, Froome, Dumoulin akik jó tempómenők nekik sokkal szélesebb intervallumú tempó komfortos ha az KONSTANS mondjuk Nibali és Quintana vagy Aru vagy Bardet-val szemben, akiknek csak elég keskeny tartományú tempó tud komfortos lenni a stílusuk miatt. A jó tempómenők alacsony, magas vagy bármilyen watt értéken és bármilyen tempón könnyebben ráhangolódnak a komfortos állandó tempóra ha az a tempó tényleg állandó és monoton, széles skálán rá tudnak állni, komfortosan tudják magukat érezni bármilyen tempón ha az konstans, míg Pozzovivo, Valverde, Purito, Aru, Chaves és Quintana komfortos skálája jóval keskenyebb, jóval csekélyebb.

        • horvathpeter

          Sehol se lett volna Froome, ő a Sky és az ezdésmódszerei miatt lett az, aki. Na meg a wattmérő miatt.

          • Tóth Ati

            Ti kezdtek belebetegedni ebbe a wattmérő témába. Lehet bombázni az ASO-t, hogy tiltsa a watmérőt. Igen az ASO-t, mivel az UCI elnöke az ő emberük. :)

          • Tamás Bulányi

            Nem erről van szó. De nagy körökön látni, hogy ez milyen módon változtatja meg a versenyt. Ez speciel nekem annyira nem jön be, ezért szoktam írni róla. Nyilván nem fogják megváltoztatni, mert a sportszergyártó lobbi ezt nem fogja engedni (lásd pl. amit a tárcsafékkel csinálnak). Személy szerint majd max többet nézek egynapost és kevesebb GT-t. De belebetegedésről azért nincs szó:)

          • Tóth Ati

            Nem kifejezetten neked írtam. :)

          • Tamás Bulányi

            BTW Dumoulin most nyilatkozta a cyclingnews-on, hogy ő versenyeken soha nem használ wattmérőt az időfutamok kivételével, egyébként az érzékei alapján megy!

          • Tóth Ati

            És ha Froome is úgy versenyez?

          • GzsakSam

            Az nem lehet, róla sokan megírták itt, hogy wattmérőzik. (és Dumoulin is hazudik, itt majd ki fog derülni hamarost!)

          • horvathpeter

            Akkor mit nézeget állandóan a kormányán? Tecccik a festése?

          • GzsakSam

            Akkor mit nézeget állandóan a kormányán?
            Szintrajzot esetleg? (https://goo.gl/images/bZzhgv)
            :)

          • horvathpeter

            ja és attól, hogy ránéz a domborulatokra hirtelen felér a támadókra. :)

          • Tóth Ati

            Mióta használnak wattmérőt versenyeken? Mert Froome a Sky-os idők előtt is így tekert.

          • horvathpeter

            Csak akkor meg nem ertett hozza.

          • Tóth Ati

            Nem úgy értettem, hanem már akkor is leszegett fejjel tekert. Csak azt nem tudom, hogy használtak-e már akkoriban wattmérőt.

          • razs

            Dumoulin esetében egyértelműen nem hiszem el. De még Nibali vagy Contador esetén sem. Ha van egy legális segítség, akkor bárki bolond lenne, hogy nem használja.

            Szerintem úgy mindenki használja, hogy ott van a biciklijén és “néha” ránéz. Az más kérdés, hogy ki az, akinek minden döntését CSAK ez határozza meg és ki az, aki ennek ellenére sokszor megpróbál intuícióból menni.

          • István

            Jaaa igen ezt Blockhauson és Oropán is láttuk XDDDD
            Szégyen… Ez olyan mint mikor Landis azt nyilatkozta hogy ő nem doppingolt mert a szülei neki azt mondták hogy sose csalhat és közbe köztudott volt róla hogy szülei gyerekkorában meghaltak és nem is ismerte őket.

          • Mert egy profi bringás nem lehet intelligens? Ha nem nézi a wattmérőjét, nem érezheti, hogy neki sok Quintana vagy Bardet iramváltása? Nem próbálhat még szépen, saját tempóban felérni, pláne ha neki ilyen a stílusa? Egy profi bringás csak úgy versenyezhet, hogy ha előtte valaki megindul, neki tennie kell a kereket amíg bele nem hal, mindegy ki és mit megy? Ha nem így van, akkor tuti a wattmérő megy helyette? Ne vicceljünk már kérem!

        • István

          Nem a csapaton múlik…. Ugyanez lett volna. Tökmindegy a csapat…

    • horvathpeter

      Már a ponttrikót is Froome nyerte legutóbb, szal az se izgalmas már.

      • Tamás Bulányi

        Ott az volt az izgalmas, hogy Trentin a 4 szakaszgyőzelmével be tudja-e húzni. Ott legalább érdemi verseny volt.

      • razs

        Tessék, találós kérdés: Ki volt az utolsó olyan versenyző Froome előtt, aki nyert hegyi trikót, ponttrikót és összetettet is (nyilván nem ugyanazon a versenyen, ahogy Froome sem). :)

        A tippem: Denis Menchov. :)

        • Tamás Bulányi

          Jalabert

          • razs

            Mivel nem kellett ugyanazon a háromhetesen mindhármat, ezért az én tippem egyelőre jobb. :)

          • Tamás Bulányi

            Ja, igaz, Menchovnál benéztem a ponttrikót :)

    • Szem

      Nieve jövőre az Oricában teker, mondjuk vettek helyette egy Castroviejot és egy de la Cruzt, meg vagy 4-5 fiatalt.

      Viszont ez a pénzen navalygás elég cink. Az Emirates, Bahrein, BMC, Trek… náluk is van lóvé, még sem tudnak úgy igazolni vagy csapatot építeni ahogy Brailsford csinálja.
      Nehéz elismerni, ha nem a kedvenced a legjobb, de a pénzre meg wattmérőre fogni a kedvenced gyenge szereplését az gáz.

  • razs

    OFF:
    Szeretem (és tényleg, ez nem irónia volt…) az ilyen pillanatokat, amikor nincs verseny, nincs semmi aktualitás, de az egyik gumicsontra mindenki rácuppan és amíg az ember 30 percig nem néz fel az oldalra, addig keletkezik 50 hozzászólás. :)

  • Bohus

    Derék dolog pénz helyett a sportot választani. Örülök hogy ő nem állt be a sky pénzes vonatába. Nem a sky-al van baj, ők csak kihasználják a lehetőségeiket, méghozzá eredményesen, de azért jó látni hogy van olyan akinek többet ér a sport mint a pénz. Lehet hogy az emirates-el sem nyer nagy versenyt, de legalább megpróbálja a legjobbat kihozni magából. A magyar fociba is elférne pár ilyen ember… :)

    • GzsakSam

      Mondjuk számokat nem láttunk leírva, nem biztos, hogy nagy különbség van a két összeg között…

      • Bohus

        nyilatkozatok alapján volt különbség, meg ismerjük a sky lehetőségeit, de nyilván az emirates se apró pénzt kinál.