Chris Froome, made in Italy

shadow

Chris Froome indulása lesz a 101. Giro legnagyobb szenzációja, ez nem is lehet kérdés.
Egyesek szerint nem tudja, mire vállalkozott, ő azonban hisz a duplában. Ami előtte sem Contadornak, sem Quintanának nem sikerült.

A lehető legtökéletesebb felkészüléshez a lehető legtökéletesebb versenyprogramra lesz szükség. Épp ezért Froome számára elengedhetetlen az okos tervezés.

Vajon milyen tavasza lesz?

Valószínűleg nem túl sűrű, és a múlthoz képest elég olaszos. Ennek nyilván a Sky kiemelt, és nem mellesleg olasz szponzorai (Pinarello, Castelli, Sidi) igencsak örülnek. Itt volt az ideje, mondhatnák.

Hisz Froome nemhogy ebben az évben, hanem 2013 szeptembere (!) óta nem versenyzett Olaszországban. Márpedig az utakat és a hegyeket a lehető legjobban meg kellene ismernie a nagy rajtig.
A pályabejárás természetesen nála is alap lesz.

“Nem tudom, Izraelbe elutazik-e, de az biztos, hogy a Zoncolant és az időfutam-pályát személyesen is szeretné megnézni” – meséli Dario Cioni, a Sky egyik sportigazgatója. “Chris Monte-Carlóban lakik, szóval sem a Cervinia, sem Bardonecchia nincs tőle vészesen messze. Azaz simán lehet, hogy az ottani hegyeket is bejárja. Mivel Dumoulin még a potenciális ellenfelek között van, szerintem örülhetünk a pályának. Jó, hogy nem lettek hosszabbak az időfutamok. Ez így nekünk pont megfelelő.”

066_DPPI_20317253_003

Fotó: Europress/AFP

A pályabejárás mellett Froome valószínűleg a versenyeire is nagyon oda fog figyelni. A szokásos januári időpontnál egy kicsit később, februárban, egy európai helyszínen kezdheti az évet. Most teljesen felesleges lenne elutaznia Ausztráliába, jóval okosabb mondjuk a valenciai vagy az andalúz körön indítania az évet. A Tirreno részvétele szinte biztos, a Giro előtti utolsó felkészülési állomásként pedig a Tour of the Alps, vagy a horvát kör jöhet szóba.

Egy biztos: Froome nem megy majd túl sokat május előtt. Ez esetében 20-22 versenynapot jelenthet.

“Chris ugyanabban a korban van, mint amikor két évvel ezelőtt Alberto próbálkozott” – mondja Matteo Tosatto, a Tinkoff korábbi versenyzője, aki ősz óta a Sky sportigazgatójaként dolgozik. “De neki van egy nagy előnye, mégpedig az, hogy nyert már egymás után két nagy körversenyt. Duplázni tudott, ez pedig fejben sokat jelenthet. Ráadásul most plusz egy hete lesz pihenni a Tour előtt, ami nem egy utolsó szempont. Mivel a Giro Izraelben kezdődik, majd jön három nap Szicílián, szinte biztosan kellemes időben kezdheti a versenyt.”

Az már más kérdés, hogy Froome nem nagyon ismeri az olasz utakat és hegyeket. Bár kétszer már indult a Girón (utoljára 2010-ben, mikor huzatás miatt kizárták), és a Barloworld-ös időszakában is tekert néhány ismertebb emelkedőn, versenyen viszont nagyon régen indult. A firenzei világbajnokságot leszámítva, a 2013-as Tirreno volt az utolsó (!) olaszországi többnaposa.

066_DPPI_20317253_004

Fotó: Europress/AFP

De azt a Froome-ot nem is szabad összehasonlítani a mostanival.

Sem ő, sem pedig a Sky nem kockáztatna, ha nem hinnének a duplában.

Az útvonal ideális lehet számára, főleg akkor, ha alaposan bejárja a fontosabb szakaszokat. Az időfutamokkal még akkor is simán megbirkózik, ha Dumoulin ott lesz mellette. Az Etna esetleg az időpontja miatt tartogathat meglepetéseket, mert akkor jó eséllyel még nem lesz top formában.

A Róma előtti utolsó három nap meg mindenki számára egyformán kemény lesz. Itt már az időjárás is beleszólhat a küzdelembe, hisz tudjuk, hogy ő nem rajong a nagy hidegért. Márpedig május végén az Alpokban (2000 méteren), nem valószínű, hogy nagyon szép idő várja.

És akkor még ott van a csapatösszeállítás kérdése is, hisz már nyolc fős sorok indulnak, és a Sky-nak ugye fél szemmel a Tourra is figyelnie/készülnie kell.

De Froome valószínűleg mindent alaposan átgondolt.
És tudja, mire vállalkozik.

Related Posts

  • stubyte

    A SKY kiemelt szponzorai mellett a névadó szponzorról is szólni kell, hiszen a SKY nem csak az angol, hanem a német és az olasz területeken is piacvezető részesedéssel bír a televíziós piacon.

  • horvathpeter

    Szóval akkor Geraint Thomas jövőre is nagyon komolyan rámegy majd a háromhetesekre. Úgy ahogy eddig is.

    • Respectvv4laci

      Ezt a pikirt humort imádom Horváth .Kivétel mikor nem Grande Nairon köszörülöd a nyelvedet!

  • Ambi

    That’s the spirit :)

  • Tóth Ati

    Ha nem lesz beteg vagy sérült, akkor valószínűleg Giro-t fog nyerni és ez lesz a könnyebb feladat, mert így Tour-t nagyon nehéz lesz nyernie. Mindenesetre most egyedül ő lehet képes megcsinálni a Giro-Tour duplát.

    • horvathpeter

      Hát ha Dumoulin is indul, lehet hogy a Tourt lesz könnyebb megnyernie.

      • Tóth Ati

        Nem hiszem. Froome ellen kevés lesz a 45 kilométer időfutam. Max 1 percet képes adni Froome-nak, az pedig nem elég a győzelemhez. Most nincs 70+ kilométer időfutam és Froome nem Quintana vagy Nibali.

        • horvathpeter

          Mondjuk azért tegyük hozzá, hogy Dumoulin 40 km időfutammal is simán Girót nyer, csak hívta a természet. Másrészt meg Froome idén se osztogatta a perceket annyira a hegyeken, inkább az időfutamokon.

          • Tóth Ati

            De nem Froome ellen nyert, ez óriási különbség. Froome legnagyobb fegyvere az alkalmazkodás. Pontosan tudja, mint kell tennie. Vérprofi a csávó. 😀

          • razs

            Ez így tökéletesen igaz, amit mondtál az alkalmazkodásról. Hogy nem akarta az idei Tour-t 15 perc előnnyel megnyerni, hanem végig az lebegett a szeme előtt , hogy a Tour-t és a Vueltát is legalább 1 mp-cel nyerje meg.

            Ami viszont a különbséget jelenti és amitől a Giro-Tour dupla a nehezebb:
            – A Vuelta esetén általában minden top versenyző indult már egy másik háromhetesen abban az évben. “Csak” valaki másfél hónappal többet pihent.
            – A Giro és a Tour esetén pedig legalább 4-4 top versenyzőnek az lesz az első számú versenye az évben. Azaz itt nem “csak” a pihenés hosszában van a különbség, hanem a létezésében is.

            De azzal egyetértek, hogy a jelenlegi mezőnyből messze Froome-nak van a legtöbb esélye, hogy ezt a duplát is “erőből” megcsinálja.

          • Tóth Ati

            Ne már, ez picit gunyorosra sikeredett. Nem úgy kezdtem véletlenül, hogy a Giro-t lesz könnyebb megnyerni? Tour-t sokkal nehezebb feladat lesz megnyerni. Egy fáradt Froome ellen, még Nibali-nak is lehet esélye. :)

          • razs

            Nem tudom a “könnyebb”-e a jó szó. Igazából valahogy úgy mondanám, hogy ha duplában gondolkozik, akkor nyilván az elsőt muszáj megnyerni. De az, hogy mennyire volt könnyű, azt csak a második verseny fogja meghatározni. Lehet hogy ránézésre simán nyer, de több energiafelhasználásra volt szüksége, mint amennyit szeretett volna vagy amennyi a másodikhoz kell.

            Mert lehet, hogy a két versenyt önálló egységként tekintenénk, akkor mindkettőt simán megnyerné, de itt a Nála a kettőt csak egységben lehet kezelni. És ehhez kell az a spórolós taktika, ahogy idén csinálta meg a másik duplát.

          • Tóth Ati

            Szerintem ebben egyetértünk. Ha nyer, nem fog nagy előnnyel nyerni. Max 2 perc.

          • horvathpeter

            Ha nem bosszulja meg a Mortirolós támadást, akkor Aru a Giro győztes.

          • razs

            Azt nagyon nem hiszem. :) De ez ugyanúgy csak feltételezés, mint a Te teóriád. :)

            A Gilbert-féle 18. szakaszon csak 1′ 13″ -at kapott a két Astanás, ami bőven kevesebb mint a végső hátrányuk. Önmagában ettől még nem nyertek volna, ahhoz hogy egyáltalán erre minimális esély legyen, legalább az utolsó 2 hegyi szakaszon, 5 és 6 perc fölött hátránnyal be kellett volna állniuk egyikük mögé, nem csak a Sestriere elején.

          • horvathpeter

            Ha alkalmazkodni akar Dumoulin ellen, akkor sokat kell támadnia a hegyekben és elfog fogyni az erő a Tourra. Contador még egy sokadvonalbeli Aru és Landa ellen se tudott spórolni, csak szeretett volna.

          • Tóth Ati

            Most megint vitázol, pedig úgy kezdtem, hogy Tour-t nyerni lesz igazán nehéz feladat.

          • horvathpeter

            Attól függ, hova megy Dumoulin, az lesz a nehezebb feladat.

          • Yetti

            Persze, hogy nem osztogatta a perceket. Neki még meg kellett nyernie egy Vueltát is a Tour után.

    • Katalin Berinkey

      Imádkozom, hogy nyerjen! Mindenesetre az én szememben ismét nagyot nőtt. Ez egy nagyon nagy és kockázatos vállalkozás részéről. Idén kivételesen szerencsés időjárás volt a Giron, de ez nagyon ritka. Nem az erejében és a felkészülésében kételkedem, hanem a körülmények (bukás, megfázás, síkos utak, stb.) szerencsés alakulására legalább akkora szüksége lesz. Nem hittem volna, hogy az ötödik Tour győzelmet kockáztatni fogja egy Giro indulással, de ha megcsinálja – pláne mindkettőt – azzal mindent elér ami ebben a sportban számít, amit szinte lehetetlen elérni, vagyis egymás után négy Grand Tourt megnyerni ráadásul a mai csapatok és olyan versenyzők ellen mint Quintana, Domoulin, Port, Landa, Nibali, Bardet és még jó néhányukat sorolhatnám. A 2011 óta elért eredményei magukért beszélnek – lehet utálják és irigylik ezért sokan – de az biztos, hogy ez az ember sporttörténelmet írt és még most is írja tovább ….. hihetetlen, ezt nem lehet és nem szabad nem tisztelni!

      • Kriszti

        A végeredmény szempontjából annyira nem kockázatos. És ezért is kell megpróbálnia jövőre.
        Végülis 75 % esélye van, hogy erősítse a sportágban elfoglalt helyét. 1. Megcsinálja a Giro-Tour duplát (ráadásul a tavalyi év után!) – az mindent vinne. 2. Giro-t nyer, Tourt nem – megnyeri egy naptári éven belül a három GT-t, ami történelmi. 3. Tour-t nyer, Giro-t nem – ötszörös Tour győztes, ami történelem. 4. Elbukja mindkettőt – no, ez gáz.
        Eltérő esélyek vannak az egyes esetekre, de szerintem annak a legkisebb a valószínűsége, hogy egyiket sem nyeri meg.
        Nagyon szurkolok neki én is.

        Fizikai, mentális erőnlét, szerencse… mindennek össze kell jönnie. Én úgy gondolom, az a GT lesz a nehezebb, ahol Dumoulin is indul. Nem feltétlenül azért, hogy ő erősebb lenne. De ellene más taktikával kell menni, mint a hegyi menők ellen, tehát kétféle taktikát kell majd egyszerre alkalmazni. És ebben az esetben az is előfordulhat (mivel egyik GT-n sem jelentős az időfutam), hogy mellettük egy harmadik versenyző nyer.