Tour-közvetítés: A mozgó Superbowl 22 napon át

shadow

Sokunk kedvenc júliusi elfoglaltsága, hogy a pokolian meleg délutánokon fogjuk magunkat és egy-két jó hideg sör, valamint némi sós rágcsa társaságában leülünk az Eurosport képernyője elé és nézzük a Tour-t. Lóbázzuk a lábunkat, kortyoljuk a nedűt, és közben figyeljük, amint a mezőny elhalad egy-egy XIII. századi kastély vagy smaragdzöld tó mellett, vagy, amint a srácok épp megmásszák valamelyik legendás emelkedőt.

Milyen egyszerű is, nem igaz? Abba, nemigen gondolunk bele, hogy ebben hihetetlenül sok meló is van.

A Tour de France eredetileg a l’Auto című újság eladási mutatóinak a növelésének szándékával indult. Az újságírók és a fotósok követték a versenyt, és kissé kiszínezett és felturbózott történetekkel kitöltötték a hézagokat a lapban. Az első Tour Montgeron-ból indult a a Café Reveil-Matin elől. A lap a következőképpen hozta le az eseményt.

“Az urak a kalapjaikkal, a hölgyek az ernyőikkel integettek. Az embernek az volt az érzése, hogy a jelenlévők szívesen megérintették volna a versenyzők acélizomzatát, a versenyzőkét, akik bátorsága az ókori nagy bajnokokéval vetekedett. Vajon ki viszi el az első díjat, ki lép be először a panteonba, oda, ahova csak emberfeletti teljesítménnyel lehet eljutni.”

Ez volt a múlt. Azóta eltelt száz év, és a Tour de France mára a világ harmadik legnagyobb sporteseménye lett közvetlenül az olimpia és a foci vb után. Az első tévés Tour közvetítésre 56 évvel ezelőtt került sor. A versenyt egy kamerával és egy mobil-labor segítségével közvetítették. Minden nap egy ötperces anyag alapján mutatták be a szakasz történéseit, ekkor még kizárólag csak Franciaországban.

Most jöjjön néhány adat arról, hol tartunk most, mennyire rugaszkodtunk el a ’60-as évek elejéhez képest.

  • 3,535 versenykilométer
  • 35 különböző rajt, illetve célállomás
  • közvetítés 190 országban
  • 2,000 újságíró
  • 121 tévéállomás van, melyek közül 60 élő képet ad, 260 operatőr dolgozik a motorokon, helikoptereken és a célban
  • 2,400 jármű van az utakon
  • 4,500 ember utazik a versennyel – csapatok, verseny szervezők, a karaván, a média képviselői
  • a karaván 12 km hosszú, 180 járműből áll, valamint 600 emberből, akik közel 15 millió darab apróságot osztanak szét a rajongók közt
  • 660 város érinti a Tour útvonalát

tdfbroadcast2

Fotó: cyclingtips

Az élő közvetítés gerincét öt, a motorokon lévő VHF vezeték nélküli kamera adja, van továbbá két újságíró, akik ezekről a motorokról közvetítenek, valamint két helikopterről is folyamatosan érkeznek a képek. Aztán a célban van még jó néhány további kamera, akár 20 is, például a verseny utáni interjúkra. Az idén újdonság, hogy a versenyigazgató, Cristian Prudhomme autójára is rögzítettek egy kamerát.

A motoros és helikopteres kamerák képei VHF linkeken keresztül jutnak el a jelfogó helikopterekig, melyek nagyjából 600 méter magasan haladnak. A jeleket aztán továbbküldik a 3-8000 méter magasban lévő repülőknek. Ha az idő rosszra fordul, a felhők fölött haladó repülők szerepe nélkülözhetetlenné válik a közvetítés szempontjából. Ebben az esetben a motorokon lévő GPS rendszer rendkívül fontossá válik azért, hogy a 25,000 láb magasban haladó repülők meg tudják határozni a motorok pontos helyét.

HF-Complex-Long-Distance-System

Fotó: cyclingtips

Innen a jel az ún. közvetítő pontokhoz kerül, azaz az út mentén lévő kamionokhoz. Általában két ilyen pont van egy szakaszon, ha nehezebb a terep, akkor három. Az első közvetítő pont megkapja a jelet, és felküldi a műholdra, míg a második pont, négy, 50 méter magasban lévő daruhoz erősített vevő segítségével abba a városba továbbítja a jelet, ahol a cél van. A nyolc kamera jelét aztán dekódolják, majd továbbítják a Francia Televízió kamionjának.

Az időkülönbségeket, melyek feliratként a képernyőn láthatóak, a televíziós motorokra rögzített GPS radarkészülékek segítségével mérik. Gyakran előfordul, hogy ezek a különbségek gyorsan és nagy mértékben változnak, ez azért van, mert a motorok gyorsan mozognak, nem pedig azért, mert a különbségek ilyen gyorsan nőnének vagy csökkennének.

MG_4324

Fotó: cyclingtips

Az, hogy ténylegesen mi, mikor és mennyi ideig kerül adásba, egy nagyon részletes terv alapján születik meg nagyjából januártól májusig. Nyilván a verseny alakulása élvez elsőbbséget, de alaposan felmérik a földrajzi és a kulturális környezetet is, hisz a Tour sokkal több, mint egy kerékpárverseny. Kastélyok, tavak, vízesések, templomok és még sok minden más is képernyőre kerül verseny közben, de nem ám csak úgy ad hoc módon, hanem gondosan megtervezik, hogy az adott szakasz hányadik kilométerénél, sőt, majdhogynem méterénél vágják be az adott objektumot.

Nem egyszerű tehát egy Tour de France leközvetítése. Nagyjából olyan, mintha, egy mozgó Superbowlt kellene leadni 22 napon keresztül. Komoly technikai háttér, és rengeteg ember kemény, összehangolt munkája kell ahhoz, hogy aztán mi, a képernyők előtt ülve, a hideg sörrel a kezünkben és egy tál ropival az ölünkben kifogástalanul szórakozhassunk.

 

(Forrás: cyclingtips)

Related Posts

  • keftiu

    Köszi ezt a remek összefoglalót, így legalább tudjuk, mi történik értünk, nézőkért a háttérben. :)

  • Máriusz Kertész

    Ráadásul az Eurosport player-en kiválaszthatom, hogy melyik kamera képét szeretném látni…így végig tudom a sárga trikós csoportját nézni..és mondjuk egy kisebb képen a főközvetítést agy a szökevényeket követő kamerát.

    • horvathpeter

      Vázra szerelt kamerát is lehet nézni?

      • akita

        Azt nem, “csak” a motorok kepet.

  • razs

    Nekem egy másik teóriám is van, hogy miért van az, hogy néha a “a különbségek gyorsan és nagy mértékben változnak”. Én a motoros GPS időmérést egyféleképpen tudom elképzelni. Mindig akkor indul az óra, amikor egy fix pontban elhaladt egy csoport illetve az azt kísérő motoros. Szerintem akkor mérik az időkülönbséget, amikor a következő motoros is elhaladt ugyanazon a földrajzi pontban. Azaz az első csoportnál lévő motoros egy fixen mozgó viszonyítási alap, ami ezernyi GPS koordinátát és időpontot letárol, és az összes többi motoros mindig ugyanazokon a GPS koordinátákon méri a saját időpontját, és a kettőt kivonva egymásból jelenik meg a képernyőn látható különbség. Én csak ezt a módszert tudom elképzelni, hogy a különböző domborzatból eredő különbségek ne torzítsák a mért időt.

    Ebből szerintem az is következik, hogy az olyan esetekben, amikor egy Kruiswijk a hófal mellett fekszik, vagy Porte-Froome-Mollema az aszfalton, akkor szerintem kivédhetetlenaz olyan eset, hogy egyszerre 10-15 mp-et ugorjon az óra.
    A másik torzítás, amikor az egymáshoz közeledő csoportok miatt megállítják a motorost, vagy amikor a domborzat miatt nagyobb követési távolságot kell tartania. Bár jobban belegondolva utóbbi eset valószínűleg nem torzít, mivel mindig csoport és minden motoros ugyanolyan domborzaton halad el, azaz mindenhol magasabb / alacsonyabb a követési távolság.

    UI: Természetesen köszi, egy nagyon érdekes poszt volt! :)

  • ahanem

    Ez a motoros GPS-es időmérés annyira múlt századi technológia.

    Minden kerékpáron van adó-vevő, használják azokat. Kerékpárcserénél meg lehet adó-vevő adatokat is cserélni. A sebesség (és ezzel időkülönbség) kerérpár-feletti (ie motoros hirtelen gyorsítása által előidézett) fluktuálását simán ki lehetne küszöbölni ezzel, csak hát ennek a rendszernek a kifejlesztésére ugye költenie kéne a kedves ASO-nak.

    • David Ihasz
      • ahanem

        Olvasatom szerint meg mindkettőt használják, és ami nem publikus, az tartalmazza az összes kerékpár adó-vevőjét (az az oldal, amit a kommentátorok is használnak), míg mi plebek (a nézők) csak egy nagyon leegyszerűsített változatot kapunk a képernyőre, ezek az idők pedig jöhetnek kerékpárról és motorról egyaránt.
        De pár éven belül úgy is eljutunk oda, hogy mindenkinek elérhetők lesznek ezek az adatok is.