Gyökerestől forgatják fel az Endurance VB-t

shadow

Miután rövid időn belül háromból két gyártó (Porsche és Audi) a távozás mellett döntött, gyakorlatilag várható volt, hogy az Endurance Világbajnokságot (WEC) irányító ACO – FIA kettős komoly dobásra készül, hogy új lendületet adjon a nehéz helyzetbe került sorozatnak.

Pontosabban nem is az egész bajnokságnak van szüksége némi kurblizásra, csak a királykategóriának számító LMP1-nek, hiszen a kis prototípusok valamint a GT-k géposztálya kiváló egészségnek örvend. A P1-ben viszont a következő szezonra a Toyota maradt az egyedüli gyártó, így rövid távon a P1 megmentése, nagyobb távlatokban pedig úgy gyártók bevonása lesz a legfontosabb cél.

Az LMP1 a technológiai fejlődés magasiskoláját jelentette a bajnokság kezdete óta, ám a hibrid rendszerek bevezetése következtében kicsit elszaladtak az árak (Henri Pescarolo szerint 10 év alatt közel a hatszorosára emelkedtek), az autók pedig elég bonyolulttá, nehezen vezethetővé, és sérülékennyé váltak (az idei Le Mans 24 óráson mind a hat LMP1-es kocsinak volt komolyabb műszaki problémája). A hibrid technológia miatt ráadásul a privát csapatok számára értelmetlenné vált a P1, így szép lassan el is tűntek a kategóriából.

Ez a folyamat fordulhat meg jövőre, hiszen az új LMP1-L (privát) szabályok miatt már korábban is jelentősen megnőtt a független érdeklődése a nagyprototípus géposztály iránt, és a Toyota maradása mellett ők menthetik meg a kategóriát. Az ACO és az FIA döntése értelmében a következő szezontól (értelemszerűen) megszűnik az LMP1-L besorolás, és a függetlenek is a Toyotával egy pontversenybe tartoznak majd. Ennél is fontosabb, hogy egy hatékony teljesítménykiegyenlítő rendszert vezetnek be, amivel a hibrid-mentes privát autók is képesek lesznek versenybe szállni a japánok gépeivel.

A hivatalos közlemény viszont kiemeli, hogy természetesen a hibrid kocsik mindig előnyben lesznek kicsit, ám a töredék költségvetésből dolgozó privátok számára már az nagy lehetőség, ha a gyári csapat közelében tudnak maradni, és egy kisebb hiba esetén le tudnak csapni a kínálkozó lehetőségre.

 Pescarolo_lemans

Az említett szabályok a következő két évadra vonatkoznak, hiszen a szervezők 2020-ra friss alapokra szeretnék helyezni az LMP1-et, és addig újabb gyártókat akarnak bevonni a Toyota mellé. A közlemény ezen kívül leszögezi, a most bejelentett műszaki változtatások átmeneti érvényűek, és az FIA továbbra is elkötelezett, hogy az LMP1 a jövőben is teret adjon a hibrid és egyéb alternatív technológiáknak.

Aki nagyon figyelmesen olvasott eddig, annak feltűnhetett, hogy végig a “következő szezon” kifejezést használtam 2018 helyett. Nem véletlenül, a WEC ugyanis jövőre meglépi a régóta várt változtatást, azaz alapjaiban alakítja át a versenynaptárát. Ennek lényege, hogy a jövőben a Le Mans 24 órás lesz a bajnokság utolsó versenye, és a futamok jelentős része ősztől tavaszig zajlik majd.

A 2018-2019-es év ebből a szempontból rettentően érdekes lesz (a szervezők “Super Season”-nek keresztelték el), hiszen kétszer szerepel majd benne a Spa 6 órás és a Le Mans 24 órás is. A 2019/2020-as esztendő viszont már teljes egészében az új rendszer szerint zajlik, ám az idei kilenc helyett csak hét futamból áll majd. Hosszabb távon a WEC szervezői ezt a számot tartják ideálisnak a bajnokság számára.

Szomorú hír, hogy a pletykáknak megfelelően kikerül a versenynaptárból Silverstone, illetve az idei helyszínek közül a Nürburgring, Mexikó, Austin és Bahrein is. Hatalmas fegyvertény viszont, hogy újra VB-program része lesz a Sebring 12 órás, illetve van még egy februári időpont, amely kapcsán nem neveztek meg helyszínt.

A 2018/2019-es WEC “Super Season” naptára: 

  • 2018 május 4-5 – Spa 6h
  • 2018 június 16-17 – Le Mans 24h
  • 2018 október 13-14 – Fuji 6h
  • 2018 november 3-4 – Sanghaj 6h
  • 2019 február ?-? – Később megnevezendő helyszín
  • 2019 március 15-16 – Sebring 12h
  • 2019 május 3-4 – Spa 6h
  • 2019 június 15-16 – Le Mans 24h

Related Posts