Vége a Nissan LMP1-es programjának!

Fotó: Europress/Getty
shadow

Hatalmas önbizalommal és hangzatos nyilatkozatokkal indult, majd óriási buktával ért véget a Nissan LMP1-es programja. Merthogy véget ért; a japán gyártó ma hivatalos közleményben tudatta mindenkivel, azonnali hatállyal leállítják a GT-R LM NISMO projektet.

Tavaly nyáron a versenyprogram leleplezése pillanatában volt olyan Nissan vezető, aki rögtön az első évre Le Mans győzelmet jósolt. Józanabb kollégái igyekeztek visszafogottabb nyilatkozatokkal tompítani a dolgot, de egy valami egyértelműen látszott, önbizalomból nincs hiány.

A japánok valami eredetit, valami formabontót, valami szenzációsat akartak. Alig jelentették be a gyári program indítását, máris telekürtölték a világsajtót, olyan autóval érkeznek, ami még csak nem is emlékeztet a jelenlegi LMP1-es gépekre. És nem hazudtak.

Hónapokkal később kiderült, egy frontmotoros gépet rajzolt nekik a nagy álmodó, Ben Bowlby (a DeltaWing és a Nissan ZEOD atyja), amelyben a belső égésű motor elől, a hibrid rendszer pedig hátul hajt. Az úton maradáshoz szükséges elszorítóerőt pedig légterelők helyett a varázsszónak számító “ground effect”-tel kívánták elérni.

Eredetinek eredeti, formabontónak formabontó, szenzációsnak szenzációs. Ám ami a számítógépek villámagyában tökéletesen működő egységgé állt össze, az a valóságban akadozott, mint egy sorsára hagyott Zetor.

Először lemondták az idei első két Endurance VB fordulót, majd ugyan elmentek Le Mans-ba, de még az LMP2-es autóknak sem okoztak nagy fejtörést; az élmenő P1-esektől pedig jó 20 másodperccel maradtak el körönként. Utólag kiderült, az autó hibrid rendszer nélkül ment Franciaországban.

Nissan_LMP1_15_hatulrol

Idén több versenyen már nem indultak, ám nemrég teszteltek az Egyesült Államokban, és azt hangoztatták, 2016-ban visszatérnek a WEC-be. Végül más irányt vettek a dolgok.

A Racer.com információi szerint a Nissan kedden e-mailben értesítette az alkalmazottakat, hogy leállították az LMP1-es programot, majd Ben Bowlby és Chris Mower személyesen is körbetelefonált mindenkit. Így is akadtak viszont, akikhez nem jutott el az infó, és elindultak dolgozni, ők meglepetten tapasztalták, hogy mágneskártyáik már nem nyitják az ajtókat.

“A csapat szorgalmasan dolgozott azon, hogy a megfelelő teljesítményt kihozza az autóból, most azonban a cég arra a megállapításra jutott, hogy a program nem lesz képes elérni a kívánt célokat, így inkább a hosszabb távú versenystratégiákra kíván fókuszálni” – olvasható a Nissan közleményében.

A bejelentésre néhány nappal az amerikai teszt után került sor, amely egy csapattag beszámolója szerint jól sikerült, de nem volt nagyszerű. A Racer úgy tudja, a mechanikai tapadást sikerült javítani, a NISMO által fejlesztett új hibrid rendszer viszont a valóságban nem volt képes arra a teljesítményre, amit a gyárban lefuttatott tesztek után vártak tőle. Hasonlóan nagy problémát jelentett, hogy a GT-R LM NISMO másodszor is megbukott az FIA töréstesztjén, azaz újabb költséges átalakításokra lett volna szükség. A hírek szerint ez a három tényező győzte meg a japán cég vezetését, itt az idő elengedni projektet, mielőtt még több pénzt nyelne el.

A bejelentés időzítése egyszerre fájó és érthető. Az alkalmazottak két nappal karácsony előtt tudták meg, új állás után kell nézniük, ám az ünnepi készülődésben talán kevésbé kavar majd nagy port a fanfárokkal érkező, de lehajtott fejjel, csöndben távozó projekt elkaszálása.

Related Posts