Lehetnek gyári támogatott csapatok a WTCR-ben

Fotó: tcr-series.com
shadow

A TCR szabályrendszerre történő átállás alapvető változást eredményez majd a Túraautó Világbajnokság struktúrájában, ez a kategória ugyanis az ügyfélalapú versenyzésen nyugszik, míg a WTCC lényege eddig pont a gyári csapatok jelenléte volt.

A klasszikus “customer racing”-ben a tisztán gyári csapatok indítása tilos, és ez a WTCR-re is igaz lesz, ám ahol szabályok vannak, ott általában megnyílnak kiskapuk is. A GT3-ban ezt a “problémát” már régen megoldották: a versenyeztetést ugyan privát csapatok végzik, ám közülük némelyek egyenlőbbek a többieknél, azaz szakmai illetve alkatrészbeli támogatás kapnak a gyártótól, sőt, fizetett gyári pilótákat is kiszerveznek hozzájuk.

Valami hasonlót láthatunk majd jövőre a Világkupában is. Tényleges gyári csapatok nem lesznek, és fejleszteni sem lehet az autókat, a gyári mérnökök és pilóták viszont egészen biztosan feltűnnek majd egyes csapatoknál. A bajnokság általános igazgatója szerint ezt nem lehet, de nem is akarják megakadályozni.

“Nehéz lenne megakadályozni, hogy a gyártók valamilyen módon támogassák a független csapatokat. Ha valamelyik gyártó kivételezni szeretne az egyik partnerével, mondjuk autót, versenyzőt vagy mérnököd ad neki, az ellen nem tehetünk semmit. Ez már a TCR International-ben is így volt, habár sosem terveztek azzal, hogy gyári jelenlét legyen” – idézi Francois Ribeirót a TouringCarTimes.

“Úgyhogy arra számítok, hogy igenis lesznek csapatok, amelyek technikai téren kapcsolatban állnak a gyártókkal. A szabályok jellegéből fakadóan azonban, ha egy olyan csapat, mint például az All-Inkl.com Racing, jövőre szeretne elindulni a WTCR-ben, és mindezt egy profi versenyzővel teszi, mint mondjuk Rob Huff, annak lesz esélye a bajnoki cím megszerzésére.”

A TCR szabályrendszeren belül két fő eszközzel igyekeznek hasonló szinten tartani az autókat. Az egyik a költségplafon; 2017-ben egy TCR autóért legfeljebb 130.000 eurót kérhettek el a gyártók. Ezzel próbálják elejét venni, hogy valaki jelentősen több pénzt költsön a fejlesztési időszakban (lásd Citroën), mint a riválisok. A másik a sokat vitatott BoP, azaz a teljesítmény kiegyenlítés, amivel a különböző modellek adottságbeli eltéréseit próbálják kiegyensúlyozni. A BoP akkor is segít, hogy ha valaki a költséghatékonyságot félredobva mégis “űrautót” építene, hiszen az összehasonlító teszten ez azonnal kiderül, és leszabályozzák a többiek szintjére. A BoP-hez egyébként az Eurosport Events-nek semmi köze nem lesz.

“Teljes mértékben a WSC (TCR promóter) és az FIA technikai küldöttjein múlik, hogy össze tudnak-e állítani egy kiegyensúlyozott és átlátható BoP rendszert. A Balance of Performance nem egy egyszerű történet. Általában ahol van BoP, ott a mezőny egyik fele biztosan elégedetlen lesz, a másik fele meg hallgat. A TCR-ben sem mentek könnyen a dolgok, de remélem, az FIA eszközeivel és tapasztalataival sikerül majd létrehozni valamit, ami egy jó műszaki egyenlőséget eredményez.”

A TCR-ben eddig két fő eszközzel zajlott a teljesítmény kiegyenlítése: az egyik a gyári minimumsúly változtatása, a másik pedig a minimálisan engedélyezett hasmagasság módosítása. A BoP-s súlyváltoztatás nem összetévesztendő a kompenzációs súllyal, amit a gyári minimumsúly tetejébe kapnak a pilóták az elért eredményeik alapján.

Related Posts