Mi lesz a WTCC-vel 2018-ban?

shadow

A WTCC Blogon már meglehetősen hosszú ideje foglalkozunk a Túraautó Világbajnokság nehéz helyzetével, a sűrű ködbe vesző jövőképpel, és azzal, hogyan léphet tovább a sorozat a jelenlegi mélypont közeli állapotból.

Most azonban a nemzetközi sajtó legtekintélyesebb túraautós képviselője, a TouringCarTimes is terjedelmes cikket szentelt a témának. Az eddigi visszafogottság némiképp érthető volt, aki angolul ír, az kénytelen kétszer is átgondolni, mit fogalmaz meg, nehogy valakinek a lábára lépjen.

Neil Hudson azonban most elérkezettnek látta az időt, hogy a témát a szélesebb közönség számára is kibontsa. Alapvetően hasonló problémákat és opciókat fogalmazott meg, mint amik a WTCC Blogon az elmúlt hónapok során elhangoztak, úgyhogy a teljes fordítás helyett inkább csak az érdekességeket szeretném felvillantani az írásból.

A cikk időszerűségét az FIA Motorsport Világtanácsának szeptemberi ülése, és az ott született döntések nyilvánosságra hozása adta. Pontosabban a WTCC szempontjából azok hiánya, merthogy a WMSC közleménye egyetlen túraautós témát sem említett. Holott a bennfentes közvélemény fontos bejelentést várt a bajnokság továbblépése kapcsán.

“Akárhova nézett az ember, mindenhol pletykák és találgatások röppentek fel a WTCC jövőjét illetően. A lehetőségek a DTM-el való összeolvadástól és a német bajnokság szabályainak átvételétől kezdődően egészen odáig terjedtek, hogy az Eurosport anyacége, a Discovery (amely egyébként társtulajdonosa a Formula E bajnokságnak) átalakítja a sorozatot egy tisztán elektromos bajnoksággá. Amit az ilyen autókra összpontosító Volvo biztosan szeretne” – írja Neil Hudson a TouringCarTimes-on.

Bár a Világtanács sajtóközleményei az utóbbi időben sem voltak tele túraautós döntésekkel, mindig akadt benne egy-kettő, a mostani szituáció pedig azért is aggasztó, mert a WMSC legközelebb decemberben ülésezik, azaz bármilyen megállapodás is születik a Túraautó VB jövőjét illetően, az legközelebb az év végén válhat hivatalossá. Márpedig egy több millió eurós üzlet kapcsán az ügyfelek (jelen esetben a csapatok és versenyzők) szeretnek hivatalosan megerősített alapokra építkezni.

A WTCC helyzete kétségtelenül nehézzé vált az elmúlt években. A TC1 miatti drágulás következtében a privát csapatok létszáma kevesebb mint a felére esett, tavaly pedig két gyártó is bejelentette távozását. A Honda hosszú ideje évről-évre újítja meg szerződését a bajnoksággal, a Volvo pedig a TCT szerint 2018 végéig írt alá, bár szinte biztos, hogy megfelelő ellenfelek hiányában ez a megállapodás felbontható. Márpedig a jelenlegi szerződés szerint a WTCC akkor maradhat világbajnokság, ha legalább két valódi gyári (nem gyártó által támogatott privát) alakulatot fel tud mutatni.

A Túraautó VB jövője tehát, és ezt a TCT is kiemeli, azon múlik, milyen szabályrendszer lesz érvényben, és mit gondol majd arról az FIA. A TouringCarTimes szerint három opció létezik jelen pillanatban.

Fotó: Europress/AFP

Fotó: Europress/AFP

Class One – a DTM vonal

Erről rengeteget írtam már, szinte minden pletykáról beszámoltam, ha valami kimaradt, keressetek rá ITT.

A TCT ezzel kapcsolatban kiemeli, amire itt is sokszor utaltunk már: a Class One gyakorlatilag a függetlenek végét jelentené a WTCC-ben. Már a TC1 is határeset, túl drága számukra, az ennél jelentősen drágább és fejlettebb autók viszont kizárólag gyári alakulatokkal képzelhetők el. Előnye, hogy már meglévő, elkötelezett gyártókat (németek és japánok) lehetne megszólítani.

A legnagyobb kérdés viszont továbbra is az: ezeket a gyártókat érdekelné-e a WTCC? A bajnokság a jelenlegi márkákat szinte biztosan elveszítené, a Volvo ugyanis az elektromos irányt tűzte ki célul, a Honda pedig… Nekik az NSX-ből van Class One kocsijuk, ami pedig minden, csak nem túraautó. Sokkal inkább a GT mezőnyben van a helye, és úgy tűnik, a Honda ott is szeretné látni a jövőben, nekik tehát a Class One egy vadonatúj gép megépítését hozná.

Ami a többieket illeti, a TouringCarTimes szerint a németek közül a Mercedes-t érdekelte leginkább egy nemzetközi sorozat, ám ők 2018 végén kiszállnak. A másik két márka eddig nem mutatott túl nagy lelkesedést, és korábban Gerhard Berger, a DTM új vezetője is úgy nyilatkozott, a Class One az övék, és egyelőre nincs a tervek között a WTCC-vel való közösködés.

Röviden és tömören tehát: jól hangzó ötlet, de egyelőre kevés jel mutat arra, hogy a közeljövőben (2019-re ígérték) megvalósulna.

Fotó: TCR Germany

Fotó: TCR Germany

A TCR szabályrendszer átvétele

Erről talán még a Class One-nál is többet írtam, ITT felfrissíthetitek a tudástárat. Papíron szintén jól hangzik, de sok szempont szól a megvalósulás ellen. A TCR egy szépen fejlődő kategória, sok autóval és márkával, ráadásul ez képviseli leginkább a túraautózás valódi szellemiségét, ami a szoros csatákról és a fair kontaktokról szól – szerintem. Csakhogy…

A TCR cikke is kiemeli, hogy a TCR autók azért költséghatékonyak, mert elég egyszerűek, szinte felsportosított utcai gépek. A top pilóták számára nem jelentenek túl nagy kihívást mondjuk egy TC1-hez képest.

Az alap koncepció sem illik egy világbajnoksághoz. Az FIA modellje úgy fest, hogy kiadnak egy szabálykönyvet, a gyártók eszerint autókat építenek, aztán onnantól győzzön a jobb (az egyszerűség kedvéért most hagyjuk a politikát). A TCR-ben ezzel szemben minden a költséghatékonyságról szól. Egyrészt költségplafont határoztak meg, másrészt az autók teljesítményét minden évben kiegyenlítik. Erre szükség is van, hiszen a különböző utcai modellek hatékonysága (aero, futómű, motor, stb.) között óriási különbség lehet, miközben az a cél, hogy minél többféle kocsi vívjon egymással szoros csatákat a pályán.

“Ezzel az a probléma, hogy nem tiszta sport, és az FIA ezt szeretné elkerülni. A TCR-nek viszont nincs más választás. Ha eltörlöd a BoP-t, a Honda Civic és az Audi RS3 LMS fényévekre lehagyja a többi márkát, és semmi értelme nem lesz más autót venni. Ha kiveszed a költség plafont, az árak elszaladnak, mivel mindenki hozza majd a legjobb elektronikáját, váltóját, motorját, hiszen elindul a harc a tizedekért. ” – írja Hudson.

A TCR kifejezetten a privátoknak lett kitalálva, ám egy gyári csapat sosem viselne el ilyen megkötéseket. És itt van ennek a koncepciónak a legnagyobb buktatója: a világbajnoksághoz gyári csapatok kellenek. Opcióként korábban már felmerül, hogy mi lenne, ha az FIA ‘gyárilag támogatott privát alakulatokat’ (lásd Blancpain) is elfogadna, ám egyelőre semmi jel nem utal erre, addig pedig a TCR átvétele nem több, mint jól hangzó, de nem reális lehetőség.

Fotó: fiawtcc.com

Fotó: fiawtcc.com

A TC1 megtartása

A jelenleg is érvényben lévő szabályrendszer sok szempontból rendben van. Az autók látványosak, gyorsak, és kihívást is jelentenek a profiknak, a kategória pedig mindössze négy éves, tehát elavultnak sem nevezhető. Nem olcsó, de egy gyártó számára 10-15 millió euró (három autóra) aprópénz. Két nagy baj van vele: egyrészt a kezdeti lelkesedés ellenére nem érdekli igazán a gyártókat, másrészt túl drága a függetleneknek, akik így nem tudják feltölteni a megüresedő helyeket.

Az érdektelenség egyik oka a TC1 bevezetéséhez köthető (csak a Citroën és Sebastien Loeb bevonása volt a fontos szempont), ám erről később majd részletesebb is írok egy másik cikkben.

Talán a TC1 továbbvitele tűnik a legreálisabb opciónak 2018-ra, ám a TCT cikke egy nagyon fontos problémára irányítja rá a figyelmet. A Honda 2017-ben elkezdte a Civic új modelljének értékesítését, és elég nehéz elképzelni, hogy jövőre egy full-gyári program keretében továbbvinnék azt a típust, ami már nem is kapható. Ennél csak az tűnik valószínűtlenebbnek, hogy építsenek egy TC1-es gépet az új modellből, mindössze egy évre. Nehéz ügy.

Ezt leszámítva azt gondolom (és ez most a saját véleményem, nem Neilé), amennyiben az FIA nem enged a világbajnoki kritériumokból, ez az egyetlen racionális esély a következő szezonra.

Egyéb lehetőségek

A TCT cikke megemlíti még, hogy a WTCC előállhatna egy saját költséghatékony formulával, ám 2018-ra ez lehetetlen; egyszerűen nincs elég idő rá. Ami pedig a jövőt illeti… A TCR-el felesleges konkurálni, ha pedig a Lotti-kategória fölé lőnék be az új géposztályt, az gyakorlatilag egyelő lenne a 2014 előtti S2000-hez történő visszatéréssel. Ami egyszer már megbukott.

Felvetődött, hogy a Túraautó Világbajnokság “szünetet tarthatna” 2018-ban, hogy felkészüljön a 2019-es nagy szabályváltozásra, ám a TCT szerint abban szinte minden szereplő egyetért, hogy ez olyan lendületvesztést okozna, ami gyakorlatilag kinyírná a sorozatot. Annak idején Berger is hasonló szellemben nyilatkozott, amikor ugyanezt a DTM kapcsán pedzegették.

A cikk zárásaként Neil Hudson megjegyzi, nincs sok idő a döntés meghozatalára, ellenkező esetben ugyanis nem kizárt, hogy a decemberi Motorsport Világtanács közleményben már arról számolnak majd be, hogy a 13. volt a WTCC utolsó szezonja. Ami elég szomorú lenne.

Related Posts

  • Pacee

    A véleményemet az előző hasonszőrű cikknél leírtam, de azt újra megemlíteném, hogy futamokat kéne rendezni ahhoz, hogy népszerű legyen a sorozat és lehet, hogy jóval többet kéne Európában tartani.
    Érdekes dolog egyébként ez az elektromos ötlet, csak nem kéne élből lenyomni az egészet a sorozat torkán. Én akkor kezdtem el nézni a WTCC-t amikor igaz már kifutóban volt a rendszer, de párhuzamosan volt szívó benzines, dízel, turbós benzines, első és hátsókerék hajtású autó a mezőnyben! Na ez sokszínű és érdekes volt! Ilyen sajnos már biztosan nem lesz, mert most éppen a fújj dízel időszakot éljük… de mennyire érdekes lenne egy egyszerű relatíve olcsóbb (mondjuk Prius szerű) hibrid rendszert IS engedélyezni és fokozatosan haladni a teljes elektromos hajtás felé, de úgy hogy annak versenyképesnek kellene lennie a sima benzines gépekkel. Valamilyen fórral ugyan ösztönözni a gyártókat a hibrid rendszer használatára, de csak mint opcionális lehetőség! Sőt az sem feltétlenül elvetemült ötlet, hogy az egyik autójuk lehet ilyen, a másik pedig olyan…

    • Gergo

      Az S2000 is csak 2007-ig volt jo. Pont azert (is) bukott be mert engedtek turbo dieselt, szivo benzin ellen. Alapvetoen barmilyen “szar” motorbol turboval ki lehet hozni nagy teljesitmenyt… Seat… hagyjuk mar… Nyomatekosabb motor par palyan elony volt, kevesebb fogyasztas, ergo kisebb verseny suly… epci fail volt. Nem azert nyerek mert annyira baromi jo auto volt az. Ahogy engedtek a turbo benzint sehol se voltak a Seat (aka VW sicc) dieselek! Ahogy ez is meg az is bukashoz, illetve pl. a BMW tavozasahoz kotheto, hogy engedtek kulsosokkel motort epettetni. Regen 2005-2007 -ben csak is az utcai kivetelben is megtalalhato motort hegyezhettek ki. (Bar a BMW kesobb is szeria motort tolt a tobbi gyarta meg nem) Kiveteleztek allandoan x gyartoval akit epp nyomatni akartak! Aki meg dominalt azt meg korlatoztak. Lasd BMW. (5-os manual vs 6-os sec. valto, persze 2010-tol mar engedtek BMW -nek is de akkor mar keso volt, utolso evuk volt gyarikent) De erdekes modon ilyen gusztustalan jellegu dolog hogy-hogy nem volt a citromnal…
      Elktromos turaauto bajnoksag? Addig neztem csak! :)
      Azt viszont tamogatom, hogy tobb verseny kene es az europai legyen. Nonszensz az is, hogy legyen nyari szunet ok, de 4 het max mint mashol szokas. Vicc, hogy 2,5 honap van szezon kozben. Ket szezon kozt van ennyi.

  • Komlós Tamás

    Ez a fajta fejetlenség az egész autósportra jellemző jelenleg. A régi szívó motorok már nem opciók a gyártóknak, viszont az új hibrid meg teljesen szétcseszi az egészet. Drága, megbízhatatlan és a rajongók is utálják -kiváltképp én-.
    Nem csak a WTCC-vel van baj, Le Mans, DTM és valahol ovlastam egy cikket, hogy az utánpótlás bajnokságok (F3 kupák) sem tudják, milyen irányba menjenek. Hiába megy egy versenyző jól szívó motoros autóval, ha utána átül a hibrid-be és lövése nincs, hogy kell majd kezelni azt.
    Tudom, hogy baromi pesszimistának fogok tünni, de én magának az autósportnak adok 10-15 évet és a mai formában ez meg fog szünni. Nézhetünk majd tök elektromo formula e bajnokságot, aztán fél elektromos forma 1-et és a kettő közti hosszú távú futamokat.

    Jó dolog a hibrid a közúton, csak sport szemmel nem tudok vele mit kezdeni. Megöli a sportot.

    • Sakee

      Azért a tengerentúlon még megy. Elég pár V8, meg kasztni… igaz nem a technikáról,hanem a versenyzőről szól inkább.

    • Tarzi

      A hibrid technológialag zsákutca, kizárólag azért nyomják, hogy megnehezítsék az új gyártók belépését az autóiparba.

      Az autósporttal kapcsolatban igazad lehet.

  • Tarzi

    Pár éve volt egy olyan bajnokság, hogy Superstars Series. Az az FG Sport szervezte, akik akkoriban a superbike vb-t is. Norbi is elindult beugróként a hazai futamon.

    Szeritnem annak nagyon jó szabályrendszere volt. A gépek látványosak voltak, sok márka indult benne (BMW, Audi, Mercedes, Porsche, Caddilac, Maserati, Jaguár, Chevy és talán még Chrysler is. Alapvetően olasz bajnokság volt, talán emiatt nemhúzta sokáig.

    Esetleg érdemes lenen annak a szabályaiból kiindulni.

    A másik út szvsz – legalább átmenetileg – TC1 TESCO gazdaságosítása a Pareto-elv mentén. Megnézni mi kerül benne a legtöbbe és azon a területen megfelelően alakítani a szabályokat.

    Azt kellene elérni, hogy ha nem is jön új gyártó, de a meglevők elérhető áron tudjanak lízingelni autókat a privátosoknak. Elvileg akár 2 márkával is évekig elfuthatna a bajnokság. + megengedni, hogy esetleg gyártótól független konstruktőrök gyártói engedély nélkül építsenek TC1 autókat.