Mitől lesz drága egy túraautó?

shadow

Amióta a WTCC-ben bevezették a TC1-es szabályrendszert, folyamatosan téma az autók és azok üzemeltetésének drasztikusan megemelkedő költségei. Sőt, egyesek kizárólag a drágulásban látják a Túraautó Világbajnokság problémáinak okát.

Kétségtelen tény, és ezt maga Francois Ribeiro is elismeri, a régi S2000-es autókhoz képest a TC1-esek érkeztével megduplázódtak, bizonyos típusok esetén megháromszorozódtak a költségek. És itt nem kizárólag az autók áráról beszélünk; ebbe beletartozik az üzemeltetés, a tartalékalkatrész, a motorbérlés, valamint a revízió.

Ez elsősorban a független csapatoknak jelent komoly problémát, hiszen a WTCC még a TC1-es autókkal is mélységes-mélyen a legolcsóbb világbajnokság. Ám míg 2011-ben még 16 nem gyári támogatású versenyző futott teljes szezont a VB-n (és akkor még nem beszélünk az alkalmi beugrókról), addig idén már csak tízen maradtak.

Egy régi S2000-es autóhoz használtan 150-200 ezer euróért lehetett hozzájutni, és körülbelül még ugyanennyiből ki is jött egy átlagos szezon. Ehhez képest ma ebből a pénzből körülbelül az éves motorbérlet jön ki, és akkor még nincs kasztnid, nem cseréltél kopó alkatrészt, nem törted meg az autót, nem fizetted ki az alkalmazottakat, a szállásukat, az utazásukat, stb. Nyilvános listaárak nincsenek, de egymillió euró alatt nem nagyon áll meg egy WTCC szezon, és akkor még csak egy Chevrolet-d van. Ha Citroent szeretnél, akkor a végösszeg közelebb lesz a másfél Mihályhoz.

A TC1-es autók több tényező miatt kerülnek ilyen sokba. Egyrészt jóval drágább alkatrészekből állnak, mint az S2000-esek. Versenyfutómű van alattuk, rengeteg karbon elem található rajtuk, és egy 400 LE-tudó 1,6 turbós motor sem olcsó. Szintén jelentősen növeli a költségeket az alacsony darabszám, hiszen a brutális fejlesztési költségeknek mindössze 5-6 autón kell megtérülniük.

A TC1 alapból is egy elég drága kategória, ám az áremelkedés az autósport minden területét érinti, mértéke pedig nagyon egyenetlen. A TC1-el párhuzamosan született meg Marcello Lotti új kategóriája, a TCR, amelyet sokan a jövő nagy túraautó durranásának tartanak, és a WTCC-vel való összehasonlítás során mindig kiemelik, hogy világbajnoksághoz szükséges költségvetés töredékéből lehet ott versenyezni. Ez igaz is, ám az elmúlt néhány év tendenciái kicsit aggasztóak.

Fotó: tcr-series.com

Fotó: tcr-series.com

Amikor 2015-ben útjára indították a TCR-t, saját kiskátéjukban az szerepelt, hogy az autók ára 70 és 90 ezer euró között lesz majd. Ehhez képest az Audi 2016 végén kihozta az RS3 TCR változatát, ami már közel 130 ezer euróba kerül. Két év alatt ez 65-85%-os drágulást jelent! Ribeiro úgy látja, a TCR-nek nagyon oda kell figyelnie a költségekre, mert szerinte a kategória sikerességének egyik alapja pont a megfizethetőség.

“Jól látható, hogy a TCR sem ússza meg az áremelkedést, és aggasztónak tartom, hogy milyen hamar ilyen komoly mértékben elindultak felfelé a költségek. Pedig elég egyszerű és olcsó autókról beszélünk, sokkal kevésbé bonyolultakról, mint a TC1, mégis jelentős a drágulás” – mondta a WTCC általános igazgatója a WTCC Blognak.

A TCR áremelkedése mögött viszont picit más okok állnak. A nagyobb darabszám miatt elméletileg pont hogy olcsóbbá kéne válniuk az autóknak, ám a gyártók kapacitása véges, a nagy érdeklődés pedig így csak felveri az árakat. A jelentős kereslet miatt a konstruktőrök még nagyobb hasznot szeretnének látni, ami valahol érthető is: ami sokaknak kell, azt meg kell fizetni. Csak arra kell figyelni, nehogy átessenek a ló túloldalára. Ez a veszély egyelőre nem fenyeget, a 130 ezer euró még nem vészes összeg, de már nincs nagyon messze a régi S2000-től.

Related Posts