Tényleg le kellett fújni a ningbói futamot?

shadow

Szakadó eső, óriási pocsolyák, patakokban folyó víz az aszfalton – visszatérő képek a hétvégi ningbói WTCC-fordulóról, ahol a pilóták mellett az időjárás is kicsikart magának egy komolyabb főszerepet.

A nyitó versenyen a biztonsági autó mögül indult a mezőny, és rossz volt nézni, ahogy az egyes kanyarban Bruno Correia Volvója alól úgy fröcskölt ki a víz, mint a nagyüzemi öntözőrendszerből. A safety car három kört töltött a pályán, majd utána egy kisebb megszakítással sikerült teljesíteni a versenytávot.

A főfutam viszont nem járt ilyen jól, a biztonsági autó mögött ugyan még elindult a menet, ám három kört követően előkerült a piros zászló, és a versenyirányítás azonnal jelezte, itt a vége, nincs esély a folytatásra.

Miroslav Bartos a Eurosport adásában meg is indokolta a döntés: egyrészt az első futamhoz képest jelentősen több víz állt a pályán, másrészt a vastag felhőzet miatt sokkal hamarabb kezdett sötétedni, harmadrészt pedig az előrejelzés alapján semmilyen esély nem volt az időjárás javulására.

A kérdésben megszólaló versenyzők jelentős része is egyetértett a versenyirányítás döntésével, Rob Huff és Nicky Catsburg még az élő adásban jelezte, szerintük nem szabadna elengedni a futamot, Mehdi Bennani és Yann Ehrlacher a TouringCarTimes-nak nyilatkozva helyeselt a piros zászlóval kapcsolatban. Egyedül Michelisz Norbi fogalmazott úgy, ő megpróbálta volt a versenyzést, ám a magyar pilóta is meglehetősen óvatosan foglalt állást.

Michelisz_ningbo_r1

Én személy szerint egyetértettem a döntéssel, de kizárólag a versenyzők miatt. Az Eurosport budapesti stúdiójában ülve nem voltam abban a helyzetben, hogy megállapítsam, mennyire rosszak a körülmények. Hiába az óriás plazma TV meg a szuper-HD felbontás (nem mintha ilyenről közvetítettem volna… :D), a valóságot sokszor megközelítőleg sem adja vissza kép, ezt tapasztalatból mondom (ez válasz néhány FB-kommentre, hogy szemre nem tűnt annyira vészesnek a szitu). Szóval továbbra is azon az állásponton vagyok, ha a pilóták ott az autóban úgy érezték, ez túl sok, akkor nem szabad futamot rendezni.

A versenyzők jelentős részét elég jól ismerem; elhihetitek, nem töketlen primadonnák gyülekezete. Imádnak versenyezni, azért utazták át a fél világot, hogy autóba üljenek, és gyepálják egymást. Ha valakinek igazán fontos volt, hogy legyen futam, akkor azok ők. Tapasztalatom szerint a pilóták jelentős része inkább túl bátor, mint óvatos. Nicky Catsburg például egy kifejezetten bevállalós srác, de ugyanezt mondhatom Yann Ehrlacher-ről. Ha ők a verseny ellen érveltek, akkor ott tényleg durva lehetett a helyzet.

A legnagyobb veszélyt a pályán álló víz okozta, és érdekes módon nem is annyira a kanyarokban, mint inkább az egyenesben. 2014-ben a Szlovákiaringen egyszer már megfagyott bennünk a vér, amikor Hugo Valente alatt az egyenesben perdült táncra a Chevrolet, mert gumik egy bizonyos tempó fölött már nem tudták elvezetni a vizet, és a kocsi felúszott. Nem szerettem volna újra átélni egy ilyet. A másik gond a kigyorsításokkal volt, a pilóták folyamatosan arra panaszkodtak, lehetetlen volt a kerekek kipörgetése nélkül a gázra lépni. Tom Chilton be is vallotta, a csapatán keresztül arra kérte a versenyirányítást, lassítsanak a biztonsági autón, mert a TC1-es gépeknek már az a tempó is sok volt.

WTCC_sc_17_ningbo_2

Itt reagálnék egy kedves néző felvetésére, ami valahogy így hangzott: “ez egy vicc, akkor menjenek lassabban”. A látottak alapján a lassabban jelen körülmények között nagyon lassú lett volna. Szerintem magát tette volna nevetségessé a mezőny, ha autóversenynek neveznek valamit, ahol 80 km/h az átlagsebesség, és mindenkinek csak egy célja van, megúszni törés nélkül. Én nem lettem volna kíváncsi egy ilyen bohózatra.

Egy másik néző felvetette a kérdést: miért nem vitték végig az egész futamot a safety car mögött. Erre ugyanaz a válaszom: autóverseny. Egészen más a szitu, ha egy esős futam utolsó néhány köre zajlik a biztonsági autó mögött, lásd 2014 Szlovákia, első verseny. De egy biztonsági autós felvonulásnak az ég világon semmi értelmét nem látom, azt leszámítva, hogy akkor most Michelisz Björkkel holtversenyben vezetné a bajnokságot.

Voltak többen is, akik a második futam megszakítását is egy íves mozdulattal belehajítottak a WTCC-gyalázó puttonyba. Nehezen fér a fejembe, ez hogyan áll össze. Egyrészt: ha valakinek kellemetlen volt ez a szitu, akkor az a WTCC. Igaz, hogy FIA-világbajnokságról beszélünk, de az időjárást még ők sem tudják befolyásolni. És végül: a döntést nem a promóter, hanem a versenyigazgató hozza meg. Értem én, hogy a WTCC nem az autósport legszikrázóbban csillogó ékköve jelenleg, de ha holnap elveri a jég a szőlőt, arról azért nem ők tehetnek…

Related Posts

  • A futam törlése valószínűleg indokolt és megalapozott volt. A pontok kiosztása egy méternyi versenyzés nélkül szerintem nonszensz.

    • Jakab Gipsz

      Teljesen egyet értek a véleményeddel. Az ilyen safety car mögött teljesített köröket nem számíthatnák verseny körnek, mert az egyszerűen nem az. Azzal, hogy ezért pontokat osztanak a becsülettel a belüket is kidolgozó szerelőket/versenyzőket alázzák meg. Kecske is jól lakik, káposzta is megmarad bleeee!

    • Tarzi

      Fordított rajtrácsos futam esetén lett volan nonszensz.

  • Szolo

    Ugyanazt mondom, amit a 2014-es slovakiaring-i esetnél.
    Norbi akkor is versenyezni szeretett volna a második futamon is, és tudott is menni az első futamon olyan körülmények között is. Most is versenyezni tudott, előzött, pontokat gyűjtött.

    Akkor megkaptam válaszban, hogy milyen nagy nevek csúsztak ki az első versenyen, és követelték a második verseny lefújását, és ők biztosan jogosan követelték ezt, hiszen milyen nagy nevek. Hát ezek szerint Norbi jobban vezet mindegyiküknél vizes körülmények között, hiszen Norbi stabilan mozgó autóval küzdötte előre magát, míg mások versenye “elúszott”.

    Talán tippet kellene kérniük Norbitól a vizes pályán vezetés témakörében…

    • razs

      Azért azt ne felejtsd el, hogy a versenyzők legtöbbször a saját pozíciójuk (tulajdonképpen a futamon illetve a VB összetettben elfoglalt saját, valamint a riválisaik hasonló két pozíciója) alapján elfogultak. Ki több, ki kevesebb mértékben.

      Azaz általában akinek hátulról fel kellene jönnie és előznie, az inkább versenyezni szeretne, aki meg elöl van és több részpontszámot kapna, az jóval kevésbé. Itt most Monteiro hiányzása árnyalja ezt a kérdést, lehet most Björk és Norbi is menni szeretet volna az egész pontokért.

      Ezért nem lehet objektíven a versenyzőkre bízni a döntést, hanem egy semleges testületnek kell eldöntenie.

  • Tarzi

    A WTCC gyalázás annyibó megállja a helyét, hogya leintés egyik indoka a túl korai sötétedés. nem először fordul elő, hogytúl késői időpontban kezdik a futamot.

    Azon kívül megtehették volna, hogy még délelőtt felcserélik a két futamot, hogy a főfutam legyen megtartva.

  • Bálint Turai

    Annyiból talán felvethető a promóter felelőssége, hogy az esős évszakra tenni oda a futamokat (ugyan ez a helyzet Japánnal is, kiváncsi leszek ott mi lesz) az azért elég átgondolatlannak tűnik. Tudom én, hogy a naptár összeállítása sokkal összetettebb dolog mint ahogy az a fotelből tűnik, de ezek szerint nekik (akiknek ez a feladatuk volt) nem sikerült teljes komplexitásában látni ezt a problémát.