Dan Martin: "Lehetőségeket akartam, nem pénzt"

shadow

Néhány nappal az után, hogy Dan Martin megszerezte a hatodik helyet az idei Tour-on, egyszer csak megszólalt a telefonja.

"Szevasz, Dan. Itt Dave Brailsford. Van egy perced?" - érdeklődött a Sky csapatfőnöke.

Azonban nem a brit csapat volt az egyetlen, amelyik megkereste őt. Bejelentkezett érte az Emirates, a Trek, a Katusha és a Dimension Data is.

Brailsford gratulált, elmondta, milyen lehetőségek és kötelezettségek várnának Martinra. Segítenie kellene Froome-ot a Tour-on, cserébe pedig kapna esélyt az egyheteseken.

Ennél korábban történt azonban, egészen pontosan a Giro második pihenőnapján, hogy Martijn Berkhout, Martin menedzsere leült egy, akkor még titkos megbeszélésre Carlo Saronnival, az Emirates egyik képviselőjével. Az olasz szakember elmondta, hogy az idei évhez képest előre akarnak lépni, amihez megvannak az anyagi lehetőségeik is. Ugyan ez még csak egy nem hivatalos találkozó volt, utólag azonban jól látszik, hogy Martin Emiartes-hez való szerződése ekkor kezdett körvonalazódni.

"Tavasszal és a Giro alatt nagy volt a mozgás Dan körül. A Movistart leszámítva, gyakorlatilag mindenki érdeklődött iránta" - mondta Berkhout. "Remek kiindulási alapot jelentett a nagyszerű évkezdet, ám a nehézség mindig abban van, hogy valahogy konkretizáljuk ezt a hatalmas érdeklődést."

dan

Fotó: Europress/AFP

Martin harmadikként zárt a Nizzán, második lett a Flèche-Wallonne-on, és a Liège-Bastogne-Lieège-en, majd a Dauphinén is begyűjtött egy dobogót. Bár a győzelmek elmaradtak, ő volt az egyik legkiegyensúlyozottabb a szezon első felében.

Közben úgy tűnt Patrick Lefevere, a Quick-Step csapatfőnöke is meg akarja tartani Martint. Két évvel korábban igazolta le a Cannondale-től, és az együttműködés kifejezetten sikeres volt. Később Lefevere azonban felfüggesztette a tárgyalásokat, hogy időt nyerjen, ugyanis a sikeres szezonnak köszönhetően egyre több versenyző egyre komolyabb anyagi követelésekkel állt elő.

"Mi mindig Lefevere-nek adtuk az elsőbbséget" - mondta Berkhout.

Martin pedig igyekezett mindent a menedzserére bízni.

"Nem igazán látom át az átigazolási piacot, ezért van szükségem ügynökre. Jobban szeretek a versenyzésre koncentrálni. Annyi biztos volt, hogy nem akartam olyan csapathoz menni, ahol már túl sok összetett menő van. A sikeres évkezdet miatt arra számítottam elég gyorsan sikerül majd egy jó szerződést nyélbe ütni. De a modern kerékpár olyan, hogy mindenki kivár, hogy a lehető legjobb ajánlatot sikerüljön megcsípnie."

Bizonytalan volt, mi lesz a Treknél. Azt sem lehetett tudni, mi lesz Mikel Landával és a Sky-jal. A Katusha tervei Marcel Kitteltől függtek, miközben Bob Jungels, Julian Alaphilippe és Fernando Gaviria is érdekeltek voltak más csapatoknál is. Végül Lefevere elengedte Kittelt, a másik három versenyzőt viszont megtartotta.

Martin szerződéskötése azonban csak nem haladt sehova. Az idő viszont telt. Berkhout tudta, nem várhat sokáig. Sor is került egy második, immáron magasabb szintű találkozóra az Emirates-szel.

"A Dauphiné környékén kezdtek a dolgok konkretizálódni. Ekkor már látszott, hogy az Emirates igenis járható út lehet a számomra."

dan2

Fotó: Europress/AFP

A Tour rendkívül fontos volt Martin számára. Aláírt szerződés nélkül el lehet képzelni mi futhatott át Berkhout agyán, amikor látta a versenyzőjét Richie Porte-tal együtt földre kerülni a kilencedik szakaszon. Az ír versenyző azonban összekapta magát, eljutott Párizsig, ráadásul nem is akármilyen eredménnyel.

"A Tour alatt tiszta őrület volt minden" - mondta Berkhout. "Egyik ajánlat jött a másik után. Egyik nap ez tűnt kedvezőbbnek, a másik nap az. De az Emirates mindig a képben volt. Sőt hamarosan le is szűkítettük a kört rájuk és a Sky-ra."

Maga Chris Froome is érdeklődött Martin jövőbeni tervei iránt, de az ír versenyző beszélt Fabio Aruval is a Tour alatt. Az év elejétől kezdve tudni lehetett az Emirates és az olasz versenyző kapcsolatáról, azonban Martinékat ez egyáltalán nem zavarta. A csapat ugyanis mindkettejüknek azt ígérte, hogy kapitányok lehetnek a kedvenc háromhetesükön.

A Tour után tovább folytatódtak a tárgyalások. Az Emirates nyeregben volt, de a Sky sem adta fel. Sőt, még a Trek is tett egy utolsó ajánlatot, de ők már nem tudtak komolyan labdába rúgni.

"Azt akartam, hogy a következő évek a lehetőségekről szóljanak a számomra. Ne a pénzről. Ezért voltam olyan izgatott az Emirates tervei miatt. Egy nagyon izgalmas csapat kezdett körvonalazódni."

dan3

Fotó: Europress/AFP

"A Sky-nál egyszerű volt a képlet" - mondta Berkhout. "Landa távozásával kinyílt egy kapu Dan számára. Így vált a csapat reális alternatívává. Egyértelmű volt, hogy Landa helyét kellett volna átvennie; az első számú feladat a segítői szerep lett volna. Dan azonban kapitány akart lenni, és magára koncentrálni a nagy körökön. Ezt a szerepet azonban az Emirates kínálta, nem a Sky."

Landa példája jól mutatta, milyen trükkös dolog is kapitánynak lenni Froome árnyékában. Megosztva volt csak első számú ember a Girón, utána pedig mehetett a Tour-ra tempót menni a britnek 3 ezer km-en keresztül.

"Miután Dave felhívott, volt pár nap gondolkodási időm, és végül az Emirates mellett döntöttem. Kapitány akarok lenni, győzelemért akarok menni, és azt akarom, hogy egy erős csapat álljon mögöttem. Nem dönthettem másként."

 

(Forrás: cyclingnews)