Eltűnt egy csapat!

shadow

Na jó, nem szó szerint.

De tényleg eltűnt egy csapat.

Pontosabban, egy World Tour-csapatnyi versenyző. Az UCI létszámcsökkentési szabálya következtében.

2018-ban az eddigi kilenc helyett már csak nyolc fős sorokat láthatunk a nagy körversenyeken, és a klasszikusokon is mindenhonnan hiányzik majd egy-egy versenyző.

Hogy mit jelent ez a gyakorlatban? Az idei Sanremón például 25 csapat állt rajthoz, ez pontosan 200 indulót jelentett. Jövőre ez a szám, már csak 175 lesz.

Ebben a szezonban - a "próbajátékon" részvevőket is beleértve - 499-en tekertek a legmagasabb szinten, jövőre 475-en fognak. Ez tehát 24 versenyzőnyi különbséget jelent. Ami nagyjából egy WT-csapat versenyzői keretét jelenti (az átlag idén 27.7 volt, jövőre 26.3 lesz).

Mindössze hárman (Sky, Bahrain-Merida, Trek) vannak a mezőnyben, akik növelték a létszámot (egy-egy fővel) a következő idényre, és szintén hárman lesznek azok, akik nem változtatnak az eddigi felálláson.

A többiek viszont szűkítettek a kereten, legdrasztikusabb módon a BMC (-4), a Cannondale (-4), illetve a Dimension Data (-5). Ők összesen 13 (!) versenyzőtől köszöntek el.

Az UCI-nál a nagyobb biztonság miatt hozták meg ezt a döntést, de adja magát a kérdés: tényleg kevesebb lesz a bukás, ha a háromheteseken induló 198 fő helyett, mostantól 176-an lesznek ott az első szakasz rajtjánál?

A jövő évi változások számokban

7 - Ennyi versenyző indulhat a klasszikusokon, és az egyheteseken

8 - Ennyien alkotnak egy csapatot a háromheteseken

176 - Ekkora lesz a mezőny a nagy körversenyeken (az eddigi 198 helyett)

Gianni Bugno (a versenyzői tanács elnöke) szerint, a válasz egy határozott nem. Sőt a kevesebb versenyző miatt, egy idő után akár a csapathoz köthető munkahelyek is veszélybe kerülhetnek. Mivel egy WT-szinten szereplő együttesnek az év során több helyszínen és versenyen is helyt kell állnia, szintén kockázatos lehet a létszámcsökkentés. Hisz ott vannak a bukások, a sérülések, a formahanyatlás (jövőre 21 neo-pro lesz a mezőnyben), meg az esetleges vízumproblémák (ugye, Dimension Data...). És máris jönnek a gondok.

Euzebio Unzué egy kicsit extrém módon bedobta a "cserelehetőség" ötletét. Pontosabban azt, hogy egy nagy körverseny első hete után, helyettesíteni lehessen az esetleges bukás miatt kieső versenyzőt.

Nyilván nem ez lesz a megoldás, de az is nehezen hihető, hogy nagyságrendileg kevesebb sérülés lesz a mezőnyben, az UCI új létszámcsökkentési szabálya miatt.