Tour-közvetítés: A mozgó Superbowl 22 napon át

shadow

Sokunk kedvenc júliusi elfoglaltsága, hogy a pokolian meleg délutánokon fogjuk magunkat és egy-két jó hideg sör, valamint némi sós rágcsa társaságában leülünk az Eurosport képernyője elé és nézzük a Tour-t. Lóbázzuk a lábunkat, kortyoljuk a nedűt, és közben figyeljük, amint a mezőny elhalad egy-egy XIII. századi kastély vagy smaragdzöld tó mellett, vagy, amint a srácok épp megmásszák valamelyik legendás emelkedőt.

Milyen egyszerű is, nem igaz? Abba, nemigen gondolunk bele, hogy ebben hihetetlenül sok meló is van.

A Tour de France eredetileg a l’Auto című újság eladási mutatóinak a növelésének szándékával indult. Az újságírók és a fotósok követték a versenyt, és kissé kiszínezett és felturbózott történetekkel kitöltötték a hézagokat a lapban. Az első Tour Montgeron-ból indult a a Café Reveil-Matin elől. A lap a következőképpen hozta le az eseményt.

"Az urak a kalapjaikkal, a hölgyek az ernyőikkel integettek. Az embernek az volt az érzése, hogy a jelenlévők szívesen megérintették volna a versenyzők acélizomzatát, a versenyzőkét, akik bátorsága az ókori nagy bajnokokéval vetekedett. Vajon ki viszi el az első díjat, ki lép be először a panteonba, oda, ahova csak emberfeletti teljesítménnyel lehet eljutni."

Ez volt a múlt. Azóta eltelt száz év, és a Tour de France mára a világ harmadik legnagyobb sporteseménye lett közvetlenül az olimpia és a foci vb után. Az első tévés Tour közvetítésre 56 évvel ezelőtt került sor. A versenyt egy kamerával és egy mobil-labor segítségével közvetítették. Minden nap egy ötperces anyag alapján mutatták be a szakasz történéseit, ekkor még kizárólag csak Franciaországban.

Most jöjjön néhány adat arról, hol tartunk most, mennyire rugaszkodtunk el a '60-as évek elejéhez képest.

  • 3,535 versenykilométer
  • 35 különböző rajt, illetve célállomás
  • közvetítés 190 országban
  • 2,000 újságíró
  • 121 tévéállomás van, melyek közül 60 élő képet ad, 260 operatőr dolgozik a motorokon, helikoptereken és a célban
  • 2,400 jármű van az utakon
  • 4,500 ember utazik a versennyel - csapatok, verseny szervezők, a karaván, a média képviselői
  • a karaván 12 km hosszú, 180 járműből áll, valamint 600 emberből, akik közel 15 millió darab apróságot osztanak szét a rajongók közt
  • 660 város érinti a Tour útvonalát

tdfbroadcast2

Fotó: cyclingtips

Az élő közvetítés gerincét öt, a motorokon lévő VHF vezeték nélküli kamera adja, van továbbá két újságíró, akik ezekről a motorokról közvetítenek, valamint két helikopterről is folyamatosan érkeznek a képek. Aztán a célban van még jó néhány további kamera, akár 20 is, például a verseny utáni interjúkra. Az idén újdonság, hogy a versenyigazgató, Cristian Prudhomme autójára is rögzítettek egy kamerát.

A motoros és helikopteres kamerák képei VHF linkeken keresztül jutnak el a jelfogó helikopterekig, melyek nagyjából 600 méter magasan haladnak. A jeleket aztán továbbküldik a 3-8000 méter magasban lévő repülőknek. Ha az idő rosszra fordul, a felhők fölött haladó repülők szerepe nélkülözhetetlenné válik a közvetítés szempontjából. Ebben az esetben a motorokon lévő GPS rendszer rendkívül fontossá válik azért, hogy a 25,000 láb magasban haladó repülők meg tudják határozni a motorok pontos helyét.

HF-Complex-Long-Distance-System

Fotó: cyclingtips

Innen a jel az ún. közvetítő pontokhoz kerül, azaz az út mentén lévő kamionokhoz. Általában két ilyen pont van egy szakaszon, ha nehezebb a terep, akkor három. Az első közvetítő pont megkapja a jelet, és felküldi a műholdra, míg a második pont, négy, 50 méter magasban lévő daruhoz erősített vevő segítségével abba a városba továbbítja a jelet, ahol a cél van. A nyolc kamera jelét aztán dekódolják, majd továbbítják a Francia Televízió kamionjának.

Az időkülönbségeket, melyek feliratként a képernyőn láthatóak, a televíziós motorokra rögzített GPS radarkészülékek segítségével mérik. Gyakran előfordul, hogy ezek a különbségek gyorsan és nagy mértékben változnak, ez azért van, mert a motorok gyorsan mozognak, nem pedig azért, mert a különbségek ilyen gyorsan nőnének vagy csökkennének.

MG_4324

Fotó: cyclingtips

Az, hogy ténylegesen mi, mikor és mennyi ideig kerül adásba, egy nagyon részletes terv alapján születik meg nagyjából januártól májusig. Nyilván a verseny alakulása élvez elsőbbséget, de alaposan felmérik a földrajzi és a kulturális környezetet is, hisz a Tour sokkal több, mint egy kerékpárverseny. Kastélyok, tavak, vízesések, templomok és még sok minden más is képernyőre kerül verseny közben, de nem ám csak úgy ad hoc módon, hanem gondosan megtervezik, hogy az adott szakasz hányadik kilométerénél, sőt, majdhogynem méterénél vágják be az adott objektumot.

Nem egyszerű tehát egy Tour de France leközvetítése. Nagyjából olyan, mintha, egy mozgó Superbowlt kellene leadni 22 napon keresztül. Komoly technikai háttér, és rengeteg ember kemény, összehangolt munkája kell ahhoz, hogy aztán mi, a képernyők előtt ülve, a hideg sörrel a kezünkben és egy tál ropival az ölünkben kifogástalanul szórakozhassunk.

 

(Forrás: cyclingtips)