Fernando Alonso, a lebecsült szamuráj

shadow

Ahogyan az várható volt, Fernando Alonso az év végén befejezi Forma 1-es pályafutását. A kétszeres világbajnok spanyol 18 évet töltött el a száguldó cirkuszban, amely során az új évezred egyik legjelentősebb pilótájává vált. 

Fernando Alonso a legjobb versenyző Michael Schumacher óta a Forma-1-ben. Ő volt az, aki megtörte a német és a Ferrari hegemóniáját, ő volt az, aki éveken át gyengébb autókkal küzdött a világbajnoki címért és a futamgyőzelmekért, és ő volt az, aki amint versenyképes autót kapott, azonnal az élmezőnybe került. Például 2003-ban, amikor első évében, amikor nem egy Minardival ment, a második versenyen már pole pozícióból indult, a Hungaroringen pedig rajt-cél győzelmet aratott. Schumacherrel való 2006-os párharca a sportág aranykönyveibe kívánkozik, amit pedig később gyengébb vagy egyenesen szánalmas autókból kihozott, arra nem láttunk példát kiváló versenyzőtől Michael Schumacher Benetton Renault-s korszakának eleje óta.

Az sem ördögtől származó gondolat, hogy 18 éves pályafutása során SOHA nem volt az övé a legjobb autó. 2005-ben ugyan már két futammal a vége előtt világbajnok lett, de Kimi Rӓikkönen autója többször is műszaki problémával küszködött, miközben Alonso Renault-ja ha talán lassabb is, de mindenképpen kiegyensúlyozottabb volt, Alonso összeszedett versenyzése pedig megérdemelt világbajnokká tette. 2006-ban és 2007-ben pedig Schumacher és Rӓikkönen Ferrarijai is legalább olyan erősek voltak, mint Alonso autói. (A Ferrari mindkét évben legalább annyi győzelmet szerzett, mint Alonso aktuális csapata). 2010-ben és 2012-ben a mezőny harmadik leggyorsabb autóját juttatta el a vb-cím kapujába, ahol az utolsó versenyen bukott el Sebastian Vettellel szemben.

Kivételes tudását megmutatja, hogy milyen parádésan mutatkozott be az IndyCar mezőnyében tavaly az Indy 500-on (Év újonca lett), illetve a Le Mans-i 24 óráson, ahol két másik csapattársánál is gyorsabbnak bizonyult a verseny során úgy, hogy ők – Alonsóval ellentétben - tapasztalt versenyzők a hosszútáv-autózásban. Most bemutatjuk Alonso legemlékezetesebb pillanatait a 18 éves Forma-1-es pályafutásból összegyűjtött jelenetekkel.

Alonso, 2003, Hungaroring.

Alonso első futamgyőzelme, amely rajt-cél győzelem volt Magyarországon, a verseny során még Michael Schumachert is lekörözte.

Alonso, 2006, Hungaroring.

Alonso a 15. helyről indulva verekedte fel magát az élre. Az első körökben káprázatos előzéseket mutatott be, többek között Schumacherrel szemben. Végül kiesett, mert rosszul rögzítették az egyik kerekét egy kiállás után.

Alonso-Rӓikkönen, 2005.

Rӓikkönen haladt az élen az egész versenyen. Ebben az évben volt tilos a taktikai jellegű kerékcsere, csak balesetveszély esetén volt engedélyezett. Rӓikkönen jobb első kereke foszladozni kezdett pár körrel a vége előtt, végül az utolsó körben az első kanyarban kapott defektet, Alonso így megnyerte az Európai Nagydíjat.

Alonso-Schumacher, 2006, Bahrein. 

2006-ban egy gyenge év után újra erős lett a Ferrari. Schumacher vezetett az idénynyitón, de az utolsó boxkiállás után Alonso belső íven előtte tudott maradni, így megnyerte a versenyt, megkezdve az egész éven át tartó rivalizálásukat.

Alonso-Schumacher, 2005, Imola.

2005-ben ritkán csatáztak, de Imolában Schumacher óriási tempót diktálva zárkózott fel a vezető spanyolra. Alonso végül 0,215 másodperccel előzte Schumachert. A rivalizálást egy évvel később megismételték, akkor Schumacher tartotta vissza Alonsót.

Alonso-Massa, 2007.

A kaotikus, kétszer is esővel tarkított nürburgringi versenyen Alonso öt körrel a vége előtt előzte meg Massát a külső íven, amely sokkal járhatóbb ilyenkor a felgumizott ideális ív helyett. Alonso nyerte a futamot, utána összeszólalkoztak Massával az eredményhirdetés előtt.

Alonso, 2008, Spa.

A 8. helyen haladt a spanyol, az utolsó kör megkezdése előtt azonban kiment a boxutcába intermediate gumikért, mivel elkezdett esni az eső. Riválisai mind száraz gumin szenvedtek a pályán, több mint 2:00:000-s köröket futottak. A buszmegálló sikánban két autót is megelőzött, és végül a 4. helyet kaparintotta meg.

Alonso, 2012, Malajzia.

A 12.helyről indult Alonso Sepangban, ahol az esőzés és a safety car adta lehetőséget kihasználva megnyerte a futamot.

Alonso, 2012, Valencia. 

Alonso a 11. helyről indult, majd egy kör alatt három helyet lépett előre, ezt követően pedig a pályán és a boxtaktikával egészen a 2. helyig lépett előre. Ezután Vettel motorja felrobbant, és Alonso óriási győzelmet aratott hazai pályán, Valenciában.

Alonso nem csak a pályán volt képes varázsolni, hanem a kártyapaklival is ügyesen bánik! 


Egy kivételes bajnokot veszít a sportág, akinek a hiányát bizonyos mértékben már négy éve érezni lehet, hiszen nem tud győzelmekért versenyezni. Azok, akik vitatkoznának azzal, hogy Alonso jobb pilóta-e mint Hamilton vagy Vettel, elég megnézni, hogy ők mit hoztak ki autójukból, amikor nem az övék volt kimagaslóan a legjobb. Hamilton 2008-ban nyert egy vb-címet egy azonos szinttel lévő Ferrarit vezető Massa ellen, de a további kettejük által megnyert hét vb-cím alkalmával mindig a Mercedes és a Red Bull volt a kiemelkedően legjobb autó a mezőnyben.

Akik pedig azt mondják, hogy nehéz a magát szamurájnak is becéző spanyollal együtt dolgozni, hajlamos megosztani a csapatot, ahogy például azt a McLarennél tette 2007-ben, akkor ne felejtsük el, hogy a legnagyobb sportolók másoktól is maximalizmust várnak el. Gondoljunk Michael Jordanre, Kobe Bryantre, milyen gyilkos ösztön lakozott bennük. Vagy LeBron James-re és az ő passzív-agresszív stílusára, amely végül távozásra sarkallta Kyrie Irvinget. Cristiano Ronaldóra és arra, hogy mennyivel „kevésbé” ünnepeli meg csapattársai gólját, mint sajátjait. Roy Keane-re, a Manchester United korábbi csapatkapitányára, milyen kemény kézzel vezette azt a csapatot, amely végül triplázott 1999-ben. Ezek a példák mutatják, hogy ha egy zseni vagy, és azt látod, hogy mások körülötted nem tesznek meg mindent azért, hogy te a legnagyobb sikereket érhesd el, akkor bizony ezzel szembesíted őket. Ez ennek a szakmának a hozadéka.

Alonso néhány napja azt nyilatkozta, hogy néhány év múlva nagyon jó lesz a McLaren. Michael Jordan is adott magának 1%-ot arra, hogy visszatérjen 1993-as visszavonulását követően….

A McLaren azonban nem várhat Alonso 'visszatérésére', és amerikai sajtóértesülések szerint már csütörtökön bejelentik, hogy Carlos Sainz Jr. váltja a honfitársát a brit istállónál. A jelenleg a Red Bulltól a Renault-nak kölcsönadott Sainz állítólag a 2020-as idény végéig szóló szerződést kap.