Hamilton egyelőre lubickol az esőben, Vettelt megbüntették

shadow

Kiadós zápor és szokatlanul hűvös idő fogadta a Forma – 1 mezőnyét Austinban, hasonlóan 2015-höz. Most azonban minkét szabadedzést sikerült megtartani, melyeken a vb-éllovas Lewis Hamilton tarolt, míg a Ferrarik szenvedtek. Ráadásul Sebastian Vettel három rajthelyes büntetést kapott még az első tréningen történt szabályszegése miatt. Minderről, kisebb vb-csatákról, egy távol-keleti helyszín érkezéséről, és Robert Kubica újabb esélyéről is beszámolunk beharangozónkban.

Ismét Austinban koronázhatják világbajnokká Amerika királyát

Austin immár hetedik alkalommal ad otthont az Amerikai Nagydíjnak, mely összességében már a tizedik helyszín az Egyesült Államokban, ahol F1-es versenyt rendeznek. Először 1959-ben Sebring, majd 1960-ban Riverside adott otthont az eseménynek. Ezt követően Watkins Glen 20 éven keresztül három pályán is vendégül látta a Száguldó Cirkusz mezőnyét, 1975 után pedig egészen 1989-ig nem volt Amerikai Nagydíj, hanem külön volt Nyugat-Amerikai Nagydíj Watkins Glenben és Kelet-Amerikai Nagydíj Long Beach-en. Sőt, külön városi nagydíjak is voltak a '80-as években az USA területén (Las Vegas - Caesars Palace, Detroit, Dallas), Detroit utcáin például hét Forma - 1-es futamra is sor került. Aztán Phoenix-ben újabb három Amerikai Nagydíjat rendeztek, majd nyolc év szünet következett az F1 és az Államok közös történetében. Aztán az ezredfordulón jött Indianapolis, ahonnan viszonylag még friss emlékeink lehetnek, gondoljunk csak 2005-re, amikor a Michelin-gumibotrány miatt csak hat autó állt fel a rajtrácsra, vagy amikor az azelőtti esztendőben az eddigi egyetlen magyar Forma – 1-es versenyző, Baumgartner Zsolt pontot szerzett egy szintén kaotikus versenyen.

2007-ben Lewis Hamilton győzelmével négy évre véget ért a királykategória amerikai története, majd 2012-re a híres pályatervező, Hermann Tilke álmodott meg egy olyan pályát Texasba, mely több legendás vonalvezetés egyvelegét alkotja. Az első szektorban található egymásba fűződő kanyarok például Suzukát és Silverstone-t idézik. Bár a hely és a pálya arculata teljesen más Indianapolishoz képest, Lewis Hamiltont ez nem zavarta abban, hogy győzelmi sorozatát Austinban is folytassa, ahol hihetetlen módon eddig csak 2013-ban nem tudott nyerni. Bár Kanadában is hatszor nyert korábban, ott minden évben volt nagydíj, mióta Hamilton az F1 tagja. Amennyiben pedig a brit hetedik itteni győzelmét is behúzza a hétvégén, akkor beéri még egy tekintetben példaképét, Ayrton Sennát, mivel korábban csak a brazil legenda tudott egymás után öt futamot nyerni ugyanazon a pályán. Hamilton és Senna rekordjainak egyébként már van közös múltja Texasban, ugyanis 2015-ben egy rendkívül emlékezetes versenyen egyenlített a brit a világbajnoki címek tekintetében.

A szituáció kísértetiesen hasonlít a három évvel ezelőttire, hiszen akkor is esős körülmények voltak, ráadásul akkor a pénteki második szabadedzést nem tudták megtartani a szervezők, és a szombati időmérőt helyi idő szerint vasárnap délelőttre kellett tolniuk. Most pedig újra itt biztosíthatja be matematikailag is Hamilton világbajnoki elsőségét, mely már az ötödik lenne neki. Ezzel beérné az argentin Juan Manuel Fangiót, és már csak a hétszeres világbajnok Michael Schumacher állna előtte az örökranglistán. Hamilton 67 pont előnyt hoz riválisával, Sebastian Vettellel szemben. Ahhoz, hogy a Mercedes pilótája már a hétvégén 2018 világbajnoka legyen, az alábbi forgatókönyvek valamelyikének kell bekövetkeznie:

·    Hamilton nyer és Vettel nem második

·    Hamilton második, és Vettel nem ötödik

·    Hamilton harmadik és Vettel nem hatodik

·    Hamilton negyedik és Vettel nem hetedik

·    Hamilton ötödik és Vettel nem kilencedik, a brit már Amerikában világbajnoki címet ünnepelhet

Hamilton és Gasly(!) esőtánca, Vettel és a Ferrari vergődése

Már a hét elején hihetetlen és meglepő változás ment végbe Texas állam időjárásában. A szokásos száraz időt heves esőzések váltották fel, a stabil 30 fok feletti hőmérséklet pedig hirtelen öt Celsiusra zuhant. Helyi idő szerint péntek délelőtt is egy erőteljes zápor áztatta meg az austini pályát, amelyen a hatalmas szintkülönbségekből adódóan (gondoljunk csak a célegyenes végi 30 méter magas emelkedőre) az alacsony pontokon nem kis tócsák alakultak ki. Ennek ellenére az első szabadedzésen nem kellett sokat várni az első autók kigurulásáig, és az extrém esőgumik mellett később az átmeneti abroncsok is felkerültek a versenygépekre. A Mercedesnek ismét nagyon feküdtek a nedves körülmények, nem véletlen, hogy ők szerezték meg az első két helyet. A különbség viszont már meglepően nagy volt Hamilton és Valtteri Bottas között, előbbi ugyanis 1,3 másodpercet adott a finnek. Mögöttük a két Red Bull végzett Max Verstappen – Daniel Ricciardo sorrendben, míg a két Ferrari csak az ötödik-hatodik helyet szerezték meg Vettellel és Kimi Räikkönennel. Ráadásul a német a Charles Leclerc kicsúszását követő piros zászlós időszakban nem lassított le kellőképpen, mely szabálysértésnek minősül. Az FIA végül csak a második tréning után hozta meg döntését az esettel kapcsolatban, melynek értelmében végül megbüntette Vettelt, akinek három hellyel hátrébbról kell indulnia a futamon, mint amilyen rajtpozíciót majd megszerez magának szombaton. Az előző, szuzukai versenyhétvégén Esteban Ocon pont ilyenért kapott ugyanolyan mértékű büntetést, ahogyan még a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon a hazai pályán versenyző Ricciardo is. Most pedig nyilván Vettellel sem tehettek kivételt a versenybírák, a heppenheimi viszont nem tartja igazságosnak a büntetést.

„A bírák nagyon konkrétak voltak. Azt mondták, nekem 27,7 másodpercig tartott lelassítanom. Láttam a piros zászlót, lassítottam, körülnéztem, hol lehet esetlegesen egy autó a falban a kilenc-tízes kanyarnál, és jelentősen lassítottam, hogy megfeleljek a szabályoknak. Ők úgy vélték, ez túlságosan sokáig tartott. Szerintem ez elég egyértelmű volt. Ennek tetejébe pedig talán még gond is lehetett az időzítő rendszerrel, ezt nem tudom. Nyilvánvalóan figyeltem, lassítottam, ennél többet nem tudok mondani.”  

„Szükség lenne a józan észre a jelenlegi szabályok mellett. Pontosan 27,7 másodpercnél meghúzni a vonalat, és azt mondani, hogy ezzel nem feleltél meg a szabályoknak, szerintem nem helyes. Lelassítottam, alaposan körülnéztem, hogy mi történik. A szabályok egyértelműek, amennyire ismerjük őket. Ez először fordult viszont elő esőben, és ilyenkor sokkal lassabb a céltempó, szó szerint harminc-negyven-ötven kilométer/órára kell visszalassulnunk, hogy tartani tudjuk a deltaidőt. Legközelebb gondolom, ezt kéne tennem. De véleményem szerint ez így nem helyes, hiszen ha érkezik egy autó mögötted, akár beléd is futhat. De sokkal fontosabb, hogy ne kapj büntetést.”  

063_1052544864.jpg Fotó: Europress/AFP

Vettel már csak amiatt is nyilatkozott komoran, mert autója a második szabadedzésen az újra rákezdő esőtől még inkább instabillá vált, mely a Ferrari újonnan rossz gumikezelésének is betudható volt. Pedig a vörösök a számukra már reménytelennek tűnő szezonhajrában is fejlesztettek, ugyanis új padlólemezt hoztak Austinba. Az eredmény azonban nem mutat semmi jót egyelőre se Vettelnek, se Räikkönennek, akik fordított sorrendben csupán a 9-10. helyen végeztek délután. Lewis Hamiltonnak ezzel szemben egy mért kör is elég volt ahhoz, hogy ismét több mint egy másodperces előnnyel zárjon az élen. Mögötte már annál érdekesebb sorrend alakult ki, melyen belül is Pierre Gasly teljesítménye volt a legnagyobb szenzáció, aki a második legjobb időt autózta a Toro Rossóval. Gasly jövőre már a Red Bull színeiben versenyez, ezért szép fegyvertény, hogy jövőévi csapattársát, az esőmenő Max Verstappent is lepipálta, aki harmadik lett. A holland pilótának egyébként van törleszteni valója Austinban, hiszen tavaly az utolsó körben egy bravúrosan, ám a pályát négy kerékkel elhagyva előzte meg Kimi Räikkönent, így végül büntetést kapott, és nem állhatott fel a dobogóra.

Egyébként azt a pályarészt, ahol Verstappen előzött, magasabbá tették a kerékvetőt, hogy a jövőben a pálya azon pontján ne lehessen hasonló manővert végrehajtani. Nem véletlenül nevezték el ezeket a rázóköveket ,,Verstoppen”-nek. Kiemelendő eredménynek mondható még Fernando Alonso negyedik, valamint Nico Hülkenberg ötödik helye is, de a toro rossós üléséért küzdő Brendon Hartley is bejött hatodiknak. A második edzésen amúgy öt versenyző is idő nélkül zárt: Valtteri Bottas, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz, Romain Grosjean és Kevin Magnussen.

Az előrejelzések szerint a szombati kvalifikáción is várható eső, vagy legalábbis nedves aszfalt, viszont vasárnap már inkább száraz körülményekre van kilátás. Mindkét napnak meglesz a maga nehézsége a csapatok számára, hiszen az időmérőn a kiszámíthatatlan időjárás, míg a futamon a száraz pályán futott versenytempó kapcsán nulla információ várja őket.

Habár a vb-címért nem is, vannak még szoros csaták

Miközben folyamatosan Hamilton és Vettel párharcát követtük, nagyobb küzdelem alakult ki az összetettbeli harmadik helyért a két csapattárs, Bottas és Räikkönen között. Hamiltonékhoz hasonlóan itt is a Mercedes-pilóta felé kezd billenni a mérleg nyelve, ugyanis míg Bottas összeszedte magát, és legutóbbi két futamán egyaránt a második helyen zárt (Szocsiban ráadásul egy győzelemtől fosztotta meg csapata, érthető okokból), addig a szerdán már 39. születésnapját ünneplő Räikkönen már három verseny óta nem állhatott fel a dobogóra, és azóta nyújt újra haloványabb teljesítményt, mióta kiderült, év végén távoznia kell a Ferraritól. Ennek következményeként a Szingapúri Nagydíj előtti öt pontos Räikkönen-előnyből 11 pontos hátrány lett a Jégembernek. Persze a két finn párharcának még messze nincs vége, hiszen négy futam alatt ez a különbség gyorsan eltüntethető. Bármilyen furcsán is hangzik, nemcsak Bottasnak, hanem Räikkönennek is jól jönne saját szempontjából, ha minél hamarabb matematikailag is eldőlne a világbajnoki cím sorsa, hiszen akkor egyiküket sem kötné a csapatutasítás lehetősége. Ha pedig már a matematikai esélyekről szó esett, nagy szerencsével még Max Verstappen is odaérhet a bronzéremre, de neki már 34 egység a lemaradása Bottashoz képest.

További érdekességet tartogat az egyéni pontversenyben, hogy kié lesz az ún. minibajnokság, vagy B-bajnokság a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull pilótái mögött. Elképesztő szoros az állás a 7. és a 11. hely között, hiszen Sergio Pereznek, Kevin Magnussennek és Nico Hülkenbergnek egyaránt 53 pontja van, míg Fernando Alonso 50, Esteban Ocon 49 egységgel rendelkezik. Ami pedig ennél nagyobb presztízsű csatát ígér, az a Renault és a Haas csapatának versenyfutása a konstruktőri negyedik helyért. Tulajdonképpen eddig egész idényben a francia gyári alakulat volt előrébb a tabellán, ugyanakkor a nyári szünet óta egyértelműen a hazai versenyükre készülő Günther Steinerék mutatnak erősebb formát, és már csak nyolc pont a hátrányuk a riválissal szemben. Hatalmas teljesítmény lenne egyébként a 2015-ben megalakuló amerikaiaktól, ha ők lennének a legjobbak a három élcsapat mögött. Kevésbé érdekes, de szintén szoros csatát vív a Toro Rosso és a Sauber a nyolcadik helyért. Jelenleg előbbi áll jobban három ponttal, de itt is folyamatosan zárkózik a hátrányban lévő istálló.

Thaiföld versenyzőt, Vietnám versenyt adhat a közeljövőben az F1-nek

Minden idők egyik legforgalmasabb átigazolási időszaka lassan a végéhez közeledik a királykategóriában. Az előző héten a Williams döntött egyik pilótáról, aki egy fiatal brit tehetség, az idei Forma – 2 éllovasa és fél lábbal már bajnoka, George Russel lesz. A napokban pedig végre Sergio Perez szerződéshosszabbítása is hivatalossá vált a Force Indiánál, mellyel a mexikói pilóta jövőre már sorozatban hatodik évét kezdi meg a rózsaszíneknél. Perez csapattársát ugyan még nem jelentették be, azonban mivel a csődből kikecmergő istállót Lawrence Stroll vásárolta fel, így minden bizonnyal fia, Lance lesz a befutó.

Szóval valójában még két hely kiadó a 2019-es F1-es rajtrácson, egy a Toro Rossónál, egy pedig a Williamsnél. Ugyanakkor előbbi csapatnál is komoly esélyes van a fennmaradó ülésre. Akár a faenzaiak jelenlegi pilótája, Brendon Hartley is lehetne az, ha kiváló szuzukai időmérője (6. rajthely) után nem maradt volna le a pontszerzésről, és nem kapott volna nagyjából húsz másodpercet a mögüle induló csapattárstól, Pierre Gaslytól. Pascal Wehrlein és Stoffel Vandoorne is minden bizonnyal ott volt a Toro Rosso tízes listáján, de időközben kiderült, mindketten a Formula-E világbajnoki sorozatában mérettetik meg magukat jövőre. A fő favoritot Alexander Albonnak hívják, aki bár Londonban született, thaiföldi nemzetiségű versenyző. Jelenleg ő is az F2-ben rója a futamokat, ahol időközben megelőzte összetettben a következő idénytől a McLarennel versenyző Lando Norrist, és Russel mögött már a második. Már csak amiatt sem meglepő, hogy a Red Bull kiszemelte fiókcsapatához Albont, mert már korábban is egyengedte a jelenleg 22 éves pilóta pályafutását gokartos és Formula-Renault-s korszakában, 2012-ben azonban elváltak útjaik. Könnyen lehet tehát, hogy Helmut Markóék szűk másfél éven belül már a harmadik versenyzőjüket veszik vissza a Red Bull-családba Brendon Hartley és Daniil Kvyat után. Ugyanakkor Albon sorsa még nem oldódott meg teljesen, hiszen már korábban aláírt egy többéves szerződést a Nissan csapatával a Formula-E-ben.

066_DPPI_03318003_028.jpg Fotó: Europress/AFP

Ha sikerül elrendezni az ügyet az energiaitalosoknak, akkor 65 esztendő után láthatnánk újra thai pilótát az F1-ben, ugyanis egy Birabongse Bhanudej nevű versenyző már a legelső nagydíjon is ott volt a királykategóriában 1950-ben, Silverstone-ban. Sőt, akár néhány éven belül Indonéziának is meglehet a második Forma - 1-es sofőrje Rio Haryanto (2016) után, ugyanis a pénteki első szabadedzésen a 21 éves Sean Gelael lehetőséget kapott a Toro Rossónál.

Azonban nemcsak versenyzők kapcsán hallhattunk az utóbbi időben Délkelet-Ázsia és az F1 összefonódásáról, ugyanis Vietnám egyre közelebb van ahhoz, hogy hamarosan vendégül lássa a Száguldó Cirkusz mezőnyét. 2020-ban már a főváros, Hanoi utcáin rendeznének futamot, novemberben pedig a hivatalos bejelentés is megszülethet. Az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting még az Orosz és a Japán Nagydíj között látogatott el a helyszínre, és elmondása szerint lassan már minden készen áll a megállapodásra a távol-keleti országgal.

„Nincs konkrét előrelépés a pálya építését illetően, de a helyszínt már behatárolták. Előrehaladott állapotban van a tervezés, és amennyire tudom, a 2020-as futamrendezést vették célba, ami az eddigi tapasztalatok alapján nem lehet probléma.”

Egyébként nem a városközpontban lenne a pálya, hanem egy tőle 12 kilométerre nyugatra fekvő területen.

„Főleg utcákon haladna a pálya, és van egy rész, amelyet még nem építettek be, egy teljesen nyílt terület, ahová az épületeket húznák fel. Lesznek olyan részei a pályának, amiket oda fognak felépíteni, és amik egyelőre még nem léteznek, de később utak lesznek.”   - mondta Whiting.

Vietnám korábban is többször szemet vetett az F1-es rendezésre, most pedig az egyik első olyan helyszín lehet a versenynaptárban, amit a Liberty Media vezet be a sorozatba. Az abszolút első ilyen város amúgy a hollandiai Zandvoort lehet, ahol már korábban is volt nagydíj, most pedig az egyes átalakításoknak köszönhetően újra alkalmas lehet a legendás pálya F1-es autók fogadására. A Holland Nagydíj visszatérését szintén 2020-ra tervezik Chase Carey-ék, ugyanakkor úgy néz ki, a szintén abban az évben tervezett miami utcai versenyt tovább halasztják, és kérdés, hogy lesz-e ott egyáltalán futam az elkövetkezendő 5-10 évben hasonlóan Dániához. Persze a Száguldó Cirkuszt már az is még inkább le fogja terhelni, amennyiben Vietnámmal és Hollandiával együtt már 23 nagydíjhétvége lesz egy szezonon belül (ha közben nem vesznek ki a mostani helyszínek közül).

Lengyel olajvállalat és a lengyel miniszterelnök is Kubica F1-es visszatérését teremtheti elő

A Williams valószínűleg most is sokáig fog várni jövőévi pilótapárosának bejelentésével. Ugyan az egyik név már megvan George Russel személyében, a másikra három esélyes is mutatkozik. Egy ideig jelenlegi versenyzőjük, Szergej Szirotkin tűnt favoritnak, mivel a milliárdos fia, Lance Stroll és a csapat főszponzora, a Martini távozásával égető szükség lenne a 23 éves pilóta mögött álló SMP nagymértékű támogatására. Ugyanakkor az orosz olajcég nem olyan rég elégedetlenségét fejezte ki a Williams eredményei kapcsán, ezáltal nyomást gyakorolva Claire Williamsékre. A nagy múltú angol márka sem hagyta magát, ugyanis azzal, hogy leigazolta Russelt, nem hagyott választást Szirotkinéknak: vagy támogatja az SMP az istállót, vagy Szirotkin F1-es ülés nélkül marad jövőre. Ráadásul időközben nem ő már az egyetlen pályázó, aki pénzt hozna a Williamszhez.

Robert Kubica mögé ugyanis szintén beállt egy olajvállalat, méghozzá a PKN Orlen nevű lengyel cég, mely 10 millió dolláros éves támogatást biztosít az egyszeres futamgyőztesnek. Kubicát ráadásul politikai hátszél is segíti Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök képviseletében. Mindez fontos lépést jelenthet a 33 éves, jelenleg tesztpilóta-sofőrnek ama régóta dédelgetett céljában, hogy 2010 után ismét a Forma – 1-ben versenyezzen. Korábban már nem egyszer kijelentette, hogy szívesen segíti a Williams munkáját tartalékversenyzőként is, viszont a végtelenségig nem fog várni, és ha 2019-ben sem kap ülést a gárdától, más lehetőség után néz.

066_DPPI_00118004_738.jpg Fotó: Europress/AFP

Ott van még a nyár közepén még jó pozícióban lévő, azóta viszont az F1-ben maradásért küzdő Esteban Ocon, akit Claire Williamsék elmondása szerint a legjobban akar a csapat a másik autójába. Az ötlet azonban több sebből is vérzik. Egyrészt Russelhez hasonlóan Ocon sem érkezne jelentős anyagi háttérrel, így azt kell kitalálni a grove-iaknak, honnan találjanak erős szponzort, hogy lehetőséget biztosítsanak a 22 éves francia tehetségnek. Másrészt Ocon annak ellenére, hogy semmiképp sem szeretne kihagyni egy évet a királykategóriában, a Williams terveivel szemben csak egy évre írna alá. Ugyanis ha Valtteri Bottasszal nem hosszabbítja meg szerződését a Mercedes 2020-ra, akkor jó eséllyel Ocon lépne a finn helyére. Ebben az esetben viszont lehet, hogy jobb lenne a jelenlegi Force India-pilótának, ha a Mercedes tartalékjaként ismerné meg jobban az autót és a csapatot, mintha egy sereghajtó istállóban vergődik a mezőny végén egy egész szezonon át.