Hamiltonnak megvan, Räikkönennek meglehet

shadow

Az F1 mezőnye egy év szünet után ismét Németországban versenyzik. Miután Lewis Hamilton csütörtökön hivatalosan is meghosszabbította szerződését, újult erővel vághat vissza a hazai pályán elszenvedett vereségért a vb-éllovas Sebastian Vettelnek. Forró péntek, esős szombat és enyhe vasárnap várhat a Száguldó Cirkusz mezőnyére. Új fordulatot vehet a Räikkönen-Leclerc kérdés a Ferrarinál, míg a középmezőnyben óriási pilótakeringő indulhat. De nem hagyjuk ki a Német Nagydíjak öt legfelejthetetlenebb bukását sem.

Hamilton új szerződéssel vághat vissza Vettel földjén

Lewis Hamilton hivatalosan is szerződést hosszabbított a Mercedesszel. A négyszeres brit világbajnok 2020-ig biztosan a csillagos márkát erősíti, így végleg eloszlathatóak azon pletykák, melyek szerint Hamilton jövőre zenei karrierbe kezd és kiadja az első albumát, amin évek óta dolgozik a háttérben több világhírű zenész és producer közreműködésével.

"Egy hullámhosszon vagyunk a pályán és azon kívül is - sőt, már alig várom, hogy a jövőben még többet nyerjek, és hogy a háromágú csillagot még csillogóbbá tehessük." – mondta Hamilton. "Bár 2013 óta sok sikert éltünk át együtt, a Mercedes sikerre éhesebb, mint valaha. Dr. Zetschétől az igazgatói tanácson át a Daimler vezetőségéig, Totón és a csapatmenedzsmenten keresztül, minden egyes személy, akivel találkoztam a brixworth-i és a brackley-i folyosókon."

Bár januárban lett 33 éves, és köztudott, hogy sok minden vonzza őt az F1-en kívül is, láthatólag nem tervez a közeljövőben hátat fordítani a királykategóriának. Az pedig egyáltalán nem meglepő, hogy ő és csapata is nagyon motivált, hiszen ebben a szezonban erre is nagy szükségük van ahhoz, hogy legyőzzék Sebastian Vettelt és a Ferrarit. Hamiltont nyilván fűti a reváns vágya, hiszen a Brit Nagydíjon hiába küzdötte fel magát a mezőny végéről egészen a második helyig, hazai pályáján orozta el előle Vettel a győzelmet, amivel immár nyolc pontra nőtt a különbség a két négyszeres világbajnok között. A hétvégén a német szerepel majd saját közönsége előtt, így a bosszú még édesebb lehetne Hamilton számára, aki 2016 után újabb hazai sikerrel ajándékozná meg a Mercedest.

Zápor keverheti meg a kártyákat

Egy német versenyző egy német csapat ellen Hockenheimben. A Ferrari és a Mercedes csatája pedig újra kétesélyes lehet, hiszen ez a pálya sokkal inkább kedvez a Vörösöknek, mint a silverstone-i. Ennek oka, hogy a Hockenheimring nemcsak jó pár gyors, hanem számtalan közepesen gyors és lassú kanyart is tartalmaz a hosszú egyenesek mellett, ahol a Ferrari motorereje érvényesülhet. A fékeknek is nagy szerepük lehet a hétvégén, hiszen a kör majdnem ötöde lassítással telik. Főleg az első két szektor megterhelő az autók és pilótáik számára, és bár az utolsó szektor hosszú egyenesei lehűtik a fékeket, van még valami, ami kifoghat a csapatokon. Ez pedig az eső, ami miatt nem biztos, hogy a fékek elérik majd a megfelelő hőmérsékletet.

A csapadék egyébként a szombati időmérő edzésre érkezhet meg zivatar kíséretében, amely akár egy érdekes rajtfelállást is eredményezhet vasárnapra. Daniel Ricciardót motorcseréje miatt hátrasorolják, viszont a Red Bull másik versenyzője, Max Verstappen előnyt kovácsolhat a szombati záporból, ahogy tette például azt emlékezetes módon a 2016-os Brazil Nagydíjon.

Már csak amiatt is jó lenne a holland számára egy előkelő rajtpozíció, mert ez a pálya sincs éppen ínyére a Red Bull autóinak.

További időjárással kapcsolatos befolyásoló tényező lehet, hogy míg pénteken 33 fokos forróság, addig szombaton és vasárnap enyhébb idő fogadja a csapatokat. Ez komoly változásokat idézhet elő a gumikezelésben és a beállításokban a kvalifikációra és a futamra is. A sima aszfalt miatt viszont ezúttal nem kell nagy mértékű gumikopásra számítani. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne látnánk esetleg újabb taktikai csatákat az élmezőnyben. A sok előzést pedig a három (!) DRS-zóna garantálhatja, hasonlóan Silverstone-hoz.

A Jégember újra régi tüzében?

Jó pár hete aktuális a kérdés, hogy Kimi Räikkönen vagy Charles Leclerc lesz-e Sebastian Vettel csapattársa a Ferrarinál 2019-ben. Sokáig a monacói újonc tűnt esélyesebbnek az ülésre, az elmúlt hetek teljesítményei viszont egyre inkább a finn világbajnok malmára hajthatják a vizet. A Jégember ugyanis zsinórban harmadik, idei hatodik dobogóját szerezte Silverstone-ban, méghozzá olyan határozott, kemény versenyzéssel, amit régen láthattunk már tőle. Bár Leclerc bravúrosan hozza a pontszerzéseket a Sauberrel és Räikkönen néhány dobogós helyezéséhez kellett némi szerencse is, úgy néz ki, a sztori fordulatot vett, és Räikkönen egy újabb évet húzhat le a Ferrarinál. Leo Turrini, a csapat egyik bennfentes újságírója nem is érti, miért ne tartanák meg a Vörösök eddigi utolsó világbajnokukat.

„Mire fel?” – tette fel a kérdést Räikkönen vélt elbocsátása kapcsán a Sky Sportsnak. - „A Ferrari most az elmúlt huszonöt év legjobb párosával rendelkezik. Van egy Ferrarink, amit gőzerővel fejlesztenek, és egy csapatunk, ami kiválóan dolgozik együtt.”

Azzal az állítással abszolút lehet vitatkozni, hogy egy rég nem látott párosa van-e jelenleg a maranellóiaknak, azzal viszont már kevésbé, hogy Charles Leclerc-nek még bőven van ideje, hogy a Ferrarihoz kerüljön, és talán túl korai lenne jövőre Vettel mellé ültetni. Így vélekedik erről maga a német négyszeres világbajnok is, persze ő sem hagyta szó nélkül, milyen képességekkel van megáldva az ifjú tehetség.

„Boldog lennék, ha jövőre is ugyanebben a felállásban folytatnánk Kimi Raikkönennel, de ez nem az én dolgom és nem az én döntésem. Úgy vélem, Charles előtt igazán nagyszerű pályafutás áll. Nagyszerű pali, gyors és minden tudással rendelkezik. Nincs hova sietnie, nagyon fiatal, bár amikor valaki fiatal, akkor mindig mindennel sietni akar.”

Az elmúlt 10-15 évben láthattunk számos példát arra, hogy egy feltörekvő fiatal versenyző egy-két esztendőn belül vagy akár egyből topcsapathoz kerüljön, gondoljunk csak Lewis Hamiltonra vagy Max Verstappenre, de a két jelenlegi Ferrari-pilóta is már F1-es pályafutása hajnalán bajnokesélyes autót kapott maga alá. Könnyen lehet, hogy Leclerc is megbirkózna a nyomással, ami egy olyan istállónál érheti, mint a Ferrari, de talán még egy-két év teher nélkül még érettebb versenyzővé tehetné őt. És akkor Vettelnek már nem kicsit kéne tartania a jövő egyik nagy szupersztárjától.

Kubica utolsó szalmaszála

A szezon előtt sokáig nem lehetett tudni, ki vezetheti majd Lance Stroll mellett a Williams másik autóját. Egy jó ideig úgy tűnt, Robert Kubica lesz a befutó, aki hét év után lehetett volna újra a Száguldó Cirkusz tagja. Végül azonban az orosz fiatalt, Sergey Sirotkint választották a lengyel futamgyőztes helyett, így Kubica hoppon maradt. Bár Kubica fájlalhatja, hogy csak tesztpilótaként számítanak rá a Williamsnél, nem nagyon tudná megmutatni, mire lenne képes a súlyosan sérült kezével, hiszen a nagy múltú gárda egyelőre teljesen utolsó a tabellán. Claire Williamsék helyzete aligha fog változni jövőre, így ha Kubica egy ütőképes autóban szeretne versenyezni, más csapat után kell néznie. Egyik megoldásként szolgálhat a Haas, a 2018-as idény eddigi meglepetéscsapata. A 2015-ben bemutatkozó amerikai istálló egyértelműen legjobb évét produkálja. Úgy állnak jelenleg az előkelő ötödik helyen a konstruktőrök pontversenyében (megelőzve a McLarent és a tavalyi negyedik Force Indiát), hogy jópár pontot hullajtottak már el az idény során. Olykor önhibájukon kívül vesztettek értékes pontokat, viszont leginkább Romain Grosjean ámokfutásának köszönhető, hogy nem előzik meg még a gyári Renault-t is a tabellán.

A csapatnak pedig lassan kezd elege lenni a francia sorozatos hibáiból, így nem lenne meglepő, ha az idén meglehetősen stabil Kevin Magnussen mellé egy szintén kiegyensúlyozott pilótát raknának be Günther Steinerék. Korábban felvetődött már, hogy a Ferrari két junior pilótája közül Leclerc vagy Antonio Giovinazzi is átvehetné Grosjean helyét, de mutatja az ülés kelendőségét, hogy Sergio Perez állítólag saját maga jelentkezett be érte. A mexikói ráadásul nem kevés pénzzel érkezne a Haashoz ellentétben Kubicával, akinek az esélyét ez igencsak rontja az egész pilótapiacon. Viszont a Diario Motorsport csütörtök délelőtt szóba hozta a lengyel ex-pilótát is a csapatnál.

„Megerősíthetem, hogy jelenleg nem tárgyalunk Roberttel.” – mondta Günther Steiner csapatfőnök. „Csak 10 perccel ezelőtt hallottam erről, amikor a televíziós emberek megkérdezték tőlem.”

Steiner azt is elmondta, hogy csak a nyári szünet után fog foglalkozni csapata a pilótakérdéssel, addig pedig minél több pontot szeretnének gyűjteni a soron következő Német és  Magyar Nagydíjon, hogy továbbra is harcban legyenek a konstruktőri negyedik helyért.

"Sok van még hátra, de tudjuk, hogy sok biztosnak tűnt pontot buktunk már el. Mindkét versenyzőnkre szükségünk lesz ebben a harcban, mert máskülönben nem fog sikerülni. A csomagunk nagyon versenyképes, de nem minden pályán, és ezen javítanunk kell. Ez a fő célunk, és most ezzel foglalkozunk. A versenyzői kérdést később tisztázzuk.” – zárta gondolatait az olasz.

Ocon: Három az egyben

Nemcsak a Haasnál zajlanak a találgatások a jövőévi pilótafelállást illetően, hanem a Renault-nál és a Force Indiánál is. Azt már említettük, hogy Sergio Perez a Haashoz igazolhat az indiaiaktól, de Esteban Ocon is szívesen váltana 2019-re. A Mercedes junior programjának tagjaként nem újdonság, hogy egy Ezüstnyilat szeretne jövőre vezetni. Azonban Valtteri Bottas sorozatos pechei ellenére is elég jó teljesítményt nyújt idén ahhoz, hogy ne váltsák le a csapatnál. Oconnal kapcsolatban azonban a Renault-t is megemlítették, mint lehetséges opciót, amely már korábban is megpróbált lecsapni a francia talentumra, azonban akkor a Mercedes a motorjaikat használó Force Indiához küldte védencét. Most tehát újra megnyílt az esélye Cyril Abitebouléknak arra, hogy egy hazai pilótát igazolhassanak le jövőre. Pláne úgy, hogy Carlos Sainz helye még bizonytalan a gyári csapatnál, hiszen a spanyol továbbra is csak kölcsönben szerepel, és a Red Bull bármikor visszahívhatja őt, főleg akkor, ha valami csoda folytán Daniel Ricciardo mégsem állapodna meg az osztrákokkal.

A kérdéskörhöz az is hozzátartozik, hogy a Renault csak hosszútávra tervezne versenyzőivel, vagyis a közeljövőben Ocon aligha tudna a Mercedes pilótája lenni. Ezért valószínűbb inkább az a forgatókönyv, miszerint Ricciardo marad a Red Bullnál, ezáltal Sainz végleg elkötelezi magát a Renault-nál, Ocon pedig kivár, míg a Mercedes egyik ülése szabaddá nem válik számára.

+ Ütközések és forgások német módra

Beharangozónk végén egy kis nosztalgia, de nem egészen rendhagyó formában. Ezúttal ugyanis a Német Nagydíjak leglátványosabb és/vagy legszerencsétlenebb ütközéseibe, bukásaiba, piruettjeibe és szaltóiba engedünk betekintést, méghozzá az öt legemlékezetesebbe. Reméljük azért, hogy az idei Nagydíj inkább az előzésekről, az ádáz csatákról és a kivételes teljesítményekről szól majd.

1. Niki Lauda tragikus balesete a Nordschleifén (1976, Nürburgring)

2. Michael Schumacher lassan induló Ferrarija lökte az égbe Luciano Burti autóját (2001, Hockenheim)

 

3. Kevin Magnussen és ,,FLIP-E” Massa találkozója (2014, Hockenheim) 

4. Kimi Räikkönen bontotta le autóját a Rubens Barichelloval történt ütközés során (2003, Hockenheim) – utóbbi egyébként pályafutása első F1-es győzelmét aratta itt 2000-ben, méghozzá a 18. (!) helyről rajtolva 

5. És ha már a 2000-es Nagydíjat szóba hoztuk, akkor pörgött itt 900 fokot Jacques Villeneuve (2000, Hockenheim)