Meglepő ok állhat Sebastian Vettel hibasorozata mögött

shadow

Bár három futam még hátravan a 2018-as idényből, Sebastian Vettelnek már csak matematikai esélyei vannak a világbajnoki cím megszerzésére. Korábban összegyűjtöttük azokat a hibákat, amelyek a német világbajnoki sikerébe kerültek, most pedig arra próbáljuk megtalálni a választ, mi állhat Vettel gyengélkedésének hátterében. Ehhez a korábbi Forma-1-es pilóta, Jolyon Palmer BBC-n megjelent cikkét használtuk fel.

Ugyan az Egyesült Államokban elkerülte a Ferrari a bajnokavatást, ez a legkevésbé sem Vettel teljesítményén múlt. Sokkal inkább Kimi Räikkönen összeszedett, és végül győzelmet érő versenyzése, illetve a Mercedes váratlanul visszatérő gumi(túl)melegítési problémája, és ehhez szorosan kapcsolódó stratégiai döntése tartotta életben a Ferrari reményeit. Miután Lewis Hamilton ismét hozott pár pontot Vettelen, a Mexikói Nagydíjon már tényleg csak formalitásnak tűnik a brit ötödik világbajnoki címe.

Hibák nélkül Vettel mostanra karnyújtásnyira lenne az ötödik világbajnoki címtől | Hosszabbítás

A hibridkorszak 2014-es bevezetése óta a Forma-1 a Mercedes uralmáról szólt. Négy szezon, négy világbajnoki cím, négy konstruktőri cím, mindez úgy, hogy a többi istálló - egy-két futamot leszámítva - még csak meg sem tudta közelíteni a Mercedes tempóját.

Vettel az utolsó szalmaszálba sem kapaszkodik

Mondhatnánk azt is, hogy a Ferrari és Vettel egy újabb frusztráló versenyhétvégén van túl, hiszen miután belátták, hogy a fejlesztéseik nem a megfelelő irányba vitték el az autót, majd visszatértek a Szingapúr előtti konstrukcióhoz, hirtelen megint kiválóan kezdett el működni az olaszok autója. Az időmérőn Vettel a második rajtkockát szerezte meg, és a Mercedes problémáit figyelembe véve vasárnap ebből sima kettős Ferrari-győzelem is lehetett volna. 

Vagyis a négyszeres világbajnok német újabb versenyen adhatott volna 10-13 pontot legfőbb riválisának, ehhez képest a hátránya nőtt négy ponttal.

Vettel múlt héten két hatalmas hibával is megnehezítette a saját dolgát. Vesszőfutása már pénteken elkezdődött, amikor a Charles Leclerc kicsúszása miatti piros zászlós szakaszban túl gyorsan haladt. A felvételeken egyértelműen látszik, hogy Vettel jelentősen visszavett a sebességből, és nem is volt komoly veszély a pályán, a Jules Bianchi balesetét követően szigorított szabályok értelmében azonban Vettel szabálytalan volt, emiatt háromhelyes rajtbüntetést kapott.

Még ezzel a bakival is megnyerhette volna az Amerikai Nagydíjat a német, csakhogy a verseny korai szakaszában rosszul jött ki a Daniel Ricciardóval történő csatázásból, megpördült, és a 13. helyről kellett megkezdenie a felzárkózást. Ez az eset kísértetiesen hasonlított Vettel szuzukai és monzai versenyeihez, a német mindkét ízben egy viszonylag kicsi koccanást követően pördült meg, amivel már rögtön a futamok legelején elszálltak a győztes, de legalábbis dobogós reményei.

Túl óvatos lenne?

Jolyon Palmer szerint versenyzésben nagyon ritkán fordul elő, hogy ilyen apró ütközéseket követően a belső ívet birtokló versenyző pördül meg. A Forma-1-ben 2016 és 2017 között versenyző brit úgy véli, ezekben a szituációkban általában a külső íven helyezkedő pilóta van veszélyeztetettebb helyzetben, Vettellel azonban rövid időn belül háromszor is előfordult, hogy a belső ívről vágott neki egy kerék a kerék elleni csatának, és végül a rövidebbet húzta.

Egy verseny alapján ezt lehetne a szerencsétlenség számlájára írni, három után azonban feltételezhető, hogy más okok állnak a jelenség hátterében.

A felvételek alapján Palmer úgy látja, hogy Vettel autója a túlkormányzottság határán volt mindegyik ütközésnél, ezért hiányzott elölről az a tapadás, ami segíthetett volna elkerülni a pördüléseket. A Renault korábbi pilótájának arra is megvan a magyarázata, miért épp Vettelnél figyelhető meg ez a jelenség. Szerinte nem a német túlzott agresszivitása okozza a baleseteket, épp ellenkezőleg: el akarja kerülni kontaktokat, ezzel viszont megnehezíti a saját dolgát.

Verstappen és Vettel szuzukai koccanása:

"Annyira kétségbeesetten próbálja elkerülni a külső íven lévő pilótát, hogy emiatt szűkebben fordul be a kanyarokba. Szeretne tisztán elmenni mellettük, ezzel viszont a koccanásokat követően ő pördül meg. Ha Vettel nyit egy kicsit a kormányán Versteppen ellen Japánban, akkor kétségtelenül nagyobb lett volna köztük a kontakt, azonban az ehhez hasonló kerék a kerék elleni csatákból büntetlenül ki lehet jönni" - írja Palmer az esetről versenyelemzésében.

"Hogy elkerülje az ütközést, Vettel még akkor is kanyarodni próbál, amikor az autója már csúszni kezd, majd végül megállíthatatlanul kiforog. Úgy tűnik, hogy túl bizonytalan, nem annyira elkötelezett a manővereknél, mint Ricciardo vagy Alonso, akik a Forma-1 legjobb kerék a kerék elleni versenyzői közé tartoznak." Palmer példaként a tavalyi malajziai versenyét hozta fel, ahol sem a versenyt vezető Verstappennel, sem Magnussennel nem akart ütközni, ezért megpörgött a kanyarban.

Palmer bénázása:

Jól taktikáztak a csapatok, majd a Mercedes hibázott

Palmer a verseny kapcsán kitért a csapatok versenytaktikáira is. Szerinte a Mercedes jó döntést hozott akkor, amikor a virtuális safety car alatt letudták Hamilton kerékcseréjét. Ezzel ugyanis a Ferrari nehéz helyzetbe került: a négyszeres világbajnok brit időt nyert a kiállással Räikkönenhez képest, akit viszont az olaszok nem mertek kihozni, mert attól tartottak, hogy beragad a két Mercedes közé, és az egyre lassuló Bottas mögött sebezhetővé válik Hamiltonnal szemben.

Hamilton így a friss gumikon hamar utolérte Räikkönent, aki az addigra már teljesen elkopott ultralágyakon képes volt maga mögött tartani, és ezzel lelassítani a mercedeses pilótát, amivel értékes időt nyertek.

Később viszont Palmer szerint nagyot hibázott a Mercedes, ugyanis túl sokáig hagyták kint a pályán a túlmelegedett gumijaival szenvedő Hamiltont. "Négy-öt körrel tovább hagyta kint a Mercedes. Forgalomban volt, a hátsó gumijain pedig már látszódtak a hólyagosodás nyomai, körönként két-három másodpercet is elveszített. Ebben a szakaszban nagyjából 10 másodpercet bukott Räikkönenhez és Verstappenhez képest is" - elemezte a történteket a korábbi F1-es pilóta.

via bbc