Räikkönen: A szurkolók talán még boldogabbak is, mint én

shadow

2007. október 21-én Kimi Räikkönen a Ferrari máig utolsó egyéni világbajnoki címét szerezte az F1-ben. 11 évvel később ugyanezen a napon tört meg a jég egy másik tekintetben a finn versenyzőnél, aki a 2013-as Ausztrál Nagydíj óta először kortyolhatott pezsgőből a dobogó tetejéről, a Ferrari színeiben pedig több mint kilenc év után. Ráadásul mindezt egy rendkívül izgalmas futamon hozta össze, melyen számos összetevője volt annak, hogy Räikkönen végül megnyerje az Amerikai Nagydíjat. Ezeket nézzük most meg.

1. Jó és agresszív rajt, valamint Vettel rajtbüntetése és visszaesése

Már szombat késő este sem unatkozhattunk, a Q3 utolsó egy-két percében semmiképp sem, hiszen hatalmas csatát láthattunk az időmérőn Lewis Hamilton, Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen között, akik között mindössze hét századmásodperc döntött ebben a sorrendben (a két ferraris között csak egy század volt a különbség). Vettelt azonban három rajthellyel megbüntették még az első szabadedzésen történt szabályszegéséért (nem lassított le kellőképpen a piros zászlós fázis alatt), így Räikkönen Hamilton mellé került az első sorba vasárnap. Ez azért is volt fontos a szerdán 39. születésnapját ünneplő finnek, mert ő a pole-ból induló ellenfeléhez képest eggyel lágyabb keveréken várhatta a rajtot, köszönhetően annak, hogy Hamilton szuperlágyas körével ellentétben ő ultralággyal teljesítette legjobb idejét a Q2-ben. Már a futam előtt dörzsölhették a tenyerüket a Ferrari- és különösen a Räikkönen-szurkolók, hogy egy jó starttal a jobban tapadó gumikon a Jégember megelőzheti az ötödik világbajnoki címére készülő Hamiltont. Így is lett, ugyanis hiába kapta el jobban az indulás pillanatát a Mercedes britje, Räikkönen gyorsan mellé ért, és Hamilton agresszív befelé húzása sem tántorította el attól, hogy tartsa előnyös pozícióját.

063_1052713066.jpg Fotó: Europress/AFP

Kimi tehát az élre tört, miközben csapattársa, Sebastian Vettel igyekezett már az első körben egy helyet előrelépni. Meg is volt a németnek a belső ív Daniel Ricciardo mellett, amikor kicsit megcsúszott alatta az autó, és végül úgy ért össze az ausztrál Red Bulljával, hogy ismét ő járt csak pórul. Újra megpördült, és immár sokadszorra kellett a mezőny végéről felzárkóznia, főleg az utóbbi versenyeken.

„Már belefáradtam ezekbe a visszakapaszkodásokba” – kezdte értékelését a négyszeres világbajnok a futam után. - „Jól sikerült az utolsó kanyarom, megelőztem Danielt, de próbált visszavágni a következő kanyarban, ahol egymás mellé értünk. Szerettem volna szűken tartani az autót, de nem tudtam, ezért összeértünk, én pedig megpördültem. Talán a látóterén kívül voltam, nem vagyok benne biztos, hogy tudta, hogy ott vagyok mellette. Az a kanyar egyre szűkül, én pedig már nem tudtam kijönni belőle, ezért összeütköztünk. Nagy kár érte, mert ha nem érünk össze, mindketten folytathattuk volna, és a következő kanyar úgyis az övé lett volna. Ez nagy csapás volt számomra, onnan kellett visszajönnöm.”

Ha Vettel akkor, vagy néhány körrel később átegerészte volna magát Ricciardón, a Ferrari tempója alapján Bottas is gyorsan meglehetett volna, és akkor az utolsó körökben valószínűleg Verstappen helyett Vettel lett volna Räikkönen mögött, mely tulajdonképpen egyenlő lett volna a győzelem átengedésével.

2. Ricciardo újabb műszaki hibája és a Mercedes taktikai mellényúlása

A virtuális biztonsági autós fázis nem egyszer döntött már a futamgyőzelemről, most is így történt. Annak okozója az a Daniel Ricciardo volt, aki két évvel ezelőtt már rajta vesztett Austinban egy VSC-n. Most épp ő miatta kellett lelassítania a többieknek, ugyanis a semmiből egyszer csak elsötétült a kormánykijelzője, az RB14-es pedig megállt alatta, folytatva ezzel az idei monacói győztes pechszériáját. Ez a 9. körben történt, a második helyen autózó Hamilton fülére pedig rászólt versenymérnöke, Peter Bonnington, hogy Räikkönennel ellentétes taktikát kövessen. A finn nem ment a boxba, így a vb-éllovas eggyel keményebb abroncsai ellenére is a 12. körben a pitbe hajtott lágy keverékekért. Nagy kérdés volt, hogy meg lehet-e 45 kört csinálni a lágy gumikon. Az utóbbi egy-két év strapabíróbb gumijaiból gondolhattuk, hogy igen. Ennek talán legextrémebb példája pont Hamiltonhoz köthető, amikor 2016-ban, Monte-Carlóban az élen haladva 46 körön keresztül tartotta életben az ultralágy(!) abroncsokat a futam végéig, ráadásul egy félig vizes pályán.

Amikor Hamilton a friss gumijain néhány kör alatt úgy hét másodpercre közelítette meg kiállása után Räikkönent, úgy tűnt, a Ferrari ismét eltaktikázta magát. Azonban Hamilton hátsó gumijait gyorsan falta az austini aszfalt, így a britnek végül újra kereket kellett cserélnie, míg Räikkönen csak egyszer látogatta meg szerelőit a verseny során. Végül tehát kiderült, a Mercedes választott túl merész húzást, nem a Ferrari volt túl óvatos. Mondjuk a taktikai sokszínűség is eredményezte az izgalmas versenyfutást a győzelemért, úgyhogy a semleges (illetve Räikkönen-) szurkolók csak jól jártak a csillagos márka döntésével.

3. Räikkönen hősies védekezése Hamiltonnal szemben

Természetesen a két klasszis fej-fej melletti csatájára is jól emlékezhetünk a 21. körből. Bár nem ez döntötte el a győzelem sorsát, komoly presztizse volt annak, hogy Räikkönen kerékcseréje előtt valahogy maga mögött tartsa Hamiltont. A finn világbajnok már jelezte a csapatrádión, hogy a teljesen elfogyott ultralágy gumikon aligha tudja megállítani a jóval frissebb abroncsokon lévő Ezüstnyilat, de végül mégis sikerült neki. Räikkönen régi tüzében égett, és foggal-körömmel ragaszkodott a vezető helyhez, míg Hamilton, fejében tartva a bajnokságot, talán picit passzívabb volt a kelleténél. Räikkönen pedig nem adott több lehetőséget az előzésre riválisának, hiszen ezután rögtön a boxutca felé vette az irányt.

066_DPPI_00118020_565.jpg Fotó: Europress/AFP

4. ,,Fairstappen” ott folytatta Austinban, ahol tavaly abbahagyta

Nem véletlenül írtam le így a holland szupertehetség nevét, hiszen mindenképp ki kell emelni, hogy ezúttal végre sportszerűen versenyzett. A gyorsasága pedig megint egészen kivételes volt Max Verstappennek, aki úgy vezetett, mint három héttel ezelőtt, amikor a 21. születésnapját ünnepelte a szocsi futamon. Akkor a 19. helyről jött fel végül ötödiknek, de ennél is nagyobb tettet hajtott végre a tavalyi Amerikai Nagydíjon, amikor a 16. rajtkockából indulva kis híján a dobogóra is felállhatott. Akkor éppen azt a Kimi Räikkönent előzte meg szabálytalanul az utolsó körben, akinek ezúttal a győzelméhez járult hozzá, igaz, teljesen más módon.

Verstappen most a 18. helyről vághatott neki az 56 körös futamnak, és ismét nagy elánnal indított, olyannyira, hogy Ricciardo kiesése után már a negyedik helyen haladt. Aztán a Red Bull titánja a kerékcseréknél Bottast is megelőzte, így feljött a dobogóra. Hasonlóan egy kiállásos taktikán volt, mint Räikkönen, és csupán egyetlen körrel voltak idősebbek a gumijai, mint a nála 18 évvel idősebb versenyzőtársnak. Így nagyjából mindketten hasonló tempót diktáltak, sőt, Verstappen egyre jobban megközelítette az időközben újra élen autózó Räikkönent. Az utolsó tíz kör megkezdésekor már csak másfél-két másodperc választotta el a két versenyzőt egymástól, miközben Hamilton a második kiállását követően újra gyorsan zárkózott a friss lágyakon, és nem sokkal később ő is lőtávolon belülre került Verstappenhez képest. Vettel is utolérte Valtteri Bottast, úgyhogy érdekes helyzet alakult ki. Azzal, hogy a Ferrari németje az ötödik helyig kapaszkodott fel, Hamilton nem állt világbajnoki címet érő pozícióban, azonban amennyiben a brit megelőzte volna Verstappent, Vettelnek is át kellett lépnie Bottast, ha pedig Hamilton Räikkönen ellen is sikeres manővert hajtott volna végre, biztosan már Austinban ötszörös világbajnokká koronázzák.

Tapintható volt tehát a feszültség az utolsó körökben, Hamilton pedig két és fél körrel a vége előtt elszánta magát az előzésre, miután Verstappen kicsit túlcsúszott a hátsó hosszú egyenes féktávjánál. Hamilton kanyarokon át folyamatosan alá vágott a fordulóknál, hogy ezáltal jobban gyorsítson ki ellenfelénél, de Max ezúttal is agresszívan, ugyanakkor fair módon védekezett, Hamilton pedig az egyik kanyarban már nem tudta íven tartani Mercedesét, melynek egy kisebb kicsúszás lett a vége.

Mindezek után Hamiltonnak már nem maradt újra ideje megtámadni Verstappent, aki a nagy csatározásban szintén lemaradt Räikkönenről. Pont ezért nem bánkódhat annyira Hamilton az elvesztett összecsapáson, illetve amiatt, hogy Vettelnek végül sikerült leküzdenie Bottast.

„Egy kicsit váratlan, hogy itt végeztünk. Jó volt a rajtom, és jól sikerült az első kör is. Nagyon gyorsan fel tudtam jönni a negyedik-ötödik helyre. Egészen jó tempóban követtem a vezető bolyt. Kulcsfontosságú volt, hogy elé tudjunk vágni Valtterinek (Bottas), a végén pedig volt rajtam egy kis nyomás, mert elfogytak a szuperlágy gumik, főleg azokhoz képest, akik körülöttem voltak lágy abroncsokkal. A tizenkettedik kanyarban nagyon jót küzdöttünk Lewisszal. Nyomtam a gázt, ahogy csak tudtam, és tartottam a helyem. Boldog vagyok, hogy sikerült megőriznem a második helyezést. ” – nyilatkozta kifejezetten elégedetten Max Verstappen.

5. A finn nyugodtság

Talán a legfontosabb szerepet Kimi Räikkönen győzelmében a Jégember habitusa jelentette. Persze itt nem arra a flegma és éppen emiatt sokak által szeretett stílusra gondolok, ami a pályán kívül jellemzi Kimit, hanem arra a higgadt versenyzésre, ami jó formában őt leírja. Márpedig ő nemcsak ezen a versenyen volt összeszedett a 2018-as szezonban, hanem számos alkalommal. Ezt bizonyítja, hogy már az amerikai futam előtt kilenc dobogós helyezést szerzett, ebből ötöt zsinórban. Az Olasz Nagydíjon ráadásul az év időmérőjén a pole pozíciót is megszerezte azután, hogy csapafőnöke, Maurizio Arrivabene sajnálattal közölte vele (ő Räikkönen maradását támogatta), hogy az év végén távoznia kell a Ferraritól. Amikor Räikkönen szoros csatában kikapott Monzában Hamiltontól, úgy tűnt, talán az utolsó esélye is elúszott, hogy futamot nyerjen nemcsak a Ferrari színeiben, hanem egyáltalán a Forma – 1-ben. Az utóbbi futamokon már kicsit haloványabb teljesítményt is produkált, csökkentve annak lehetőségét, hogy Räikkönennek lesz még egy nagy dobása az évben(/a pályafutásában).

Austinban azonban kihasználta a rajtnál lévő gumielőnyét, és azt, hogy a Ferrari újra felvette a tempót a Mercedesszel, mely annak köszönhető, hogy az olaszok a Szingapúr óta használt, nem bevált fejlesztéseiket egyszerűen kidobták az ablakon. Emellett a gumikopással is most jól megbirkózott a Ferrari, mely probléma az új fejlesztésekkel együtt tért vissza az előző versenyeken. Viszont ezen tényezők mellett is ott volt maga, Kimi Räikkönen, aki az egész futamon nagyon jól kezelte a nyomást, melyet szinte végig pakolt rá Hamilton és Verstappen, valamint az a tudat, hogy mióta 2014 óta visszatért a Ferrarihoz, egyszerűen képtelen volt győzelmet aratni a vörösöknél. Az azóta eltelt 97. próbálkozást azonban siker koronázta, és így mondhatjuk, hogy Kimi Räikkönennek kerek lett az F1-es karrierje, bárhogy is alakul kétéves kalandja a Sauberrel. És ahogy tartja a mondás, minél később jön a győzelem, annál édesebb, mely Räikkönennél ezúttal egy ,,B***** meg, végre!” kijelentésben testesült meg a levezető körön, ami mutatja, milyen megkönnyebbült lett a már jó ideje édesapaként versenyző finn a leintést követően.

063_1052707436.jpg Fotó: Europress/AFP

„Ki tudja? A szurkolók talán még boldogabbak is, mint én! Nagyszerű hétvégénk volt. Nagyon jók voltunk végig; jól sikerült a rajt, és végig keményen kellett nyomnom. Voltak küzdelmesebb pillanatok, mert a gumik nem voltak mindig tökéletesek, de Max helyzete is hasonló lehetett. A sebességünk mindenesetre jó volt, és ezt sikerült tartani is. Hosszú idő telt el a legutóbbi győzelem óta, de végre összejött megint! Nyilvánvaló, hogy boldogabb vagyok, mintha második lettem volna. Aztán majd meglátjuk, mi lesz később. Fontos volt, hogy a megfelelő pillanatban jöttem ki, és akkor a megfelelő gumikat tettük fel. Jó kis csata volt ez, olyan, amire minden versenyző és szurkoló vágyik.” – értékelt Räikkönen, aki azért néhány mondatával ismét nem hazudtolta meg önmagát. Talán ezért is rendelkezik az egyik, ha nem a legnagyobb szurkolótáborral a jelenlegi F1-pilóták közül nemcsak a világon, hanem Magyarországon is.


Az Amerikai Nagydíj hivatalos végeredménye:

HelyezésVersenyzőCsapat
1.Kimi RäikkönenFerrari1 ó  34 p 18,643 mp
2.Max VerstappenRed Bull-TAG Heuer+1,281 mp
3.Lewis HamiltonMercedes+2,342 mp
4.Sebastian VettelFerrari+18,222 mp
5.Valtteri BottasMercedes+24,744 mp
6.Nico HülkenbergRenault+87,210 mp
7.Carlos SainzRenault+94,994 mp
8.Sergio PérezForce India-Mercedes+101,080 mp
9.Brendon HartleyToro Rosso-Honda+1 kör
10.Marcus EricssonSauber-Ferrari+1 kör
11.Stoffel VandoorneMcLaren-Renault+1 kör
12.Pierre GaslyToro Rosso-Honda+1 kör
13.Szergej SzirotkinWilliams-Mercedes+1 kör
14.Lance StrollWilliams-Mercedes+2 kör
15.Charles LeclercSauber-Ferrarikiesett
16.Daniel RicciardoRed Bull-TAG Heuerkiesett
17.Romain GrosjeanHaas-Ferrarikiesett
18.Fernando AlonsoMcLaren-Renaultkiesett
19.Esteban OconForce India-Mercedeskizárva (technikai szabálytalanságért)
20.Kevin MagnussenHaas-Ferrarikizárva (technikai szabálytalanságért)

A pilóták bajnokságának állása:

HelyezésVersenyzőCsapat
1.Lewis HamiltonMercedes346 pont
2.Sebastian VettelFerrari276 pont
3.Kimi RäikkönenFerrari221 pont
4.Valtteri BottasMercedes217 pont
5.Max VerstappenRed Bull-TAG Heuer191 pont
6.Daniel RicciardoRed Bull-TAG Heuer146 pont
7.Nico HülkenbergRenault61 pont
8.Sergio PérezForce India-Mercedes57 pont
9.Kevin MagnussenHaas-Ferrari53 pont
10.Fernando AlonsoMcLaren-Renault50 pont
11.Esteban OconForce India-Mercedes49 pont
12.Carlos SainzRenault45 pont
13.Romain GrosjeanHaas-Ferrari31 pont
14.Pierre GaslyToro Rosso-Honda28 pont
15.Charles LeclercSauber-Ferrari21 pont
16.Stoffel VandoorneMcLaren-Renault8 pont
17.Marcus EricssonSauber-Ferrari7 pont
18.Lance StrollWilliams-Mercedes                    6 pont
19.Brendon HartleyToro Rosso-Honda4 pont
20.Szergej SzirotkinWilliams-Mercedes1 pont

A gyártók bajnokságának állása:

HelyezésCsapatMotor
1.MercedesMercedes563 pont
2.FerrariFerrari497 pont
3.Red BullTAG Heuer (Renault)337 pont
4.RenaultRenault106 pont
5.HaasFerrari84 pont
6.McLarenRenault58 pont
7.Force IndiaMercedes47 pont
8.Toro RossoHonda32 pont
9.SauberFerrari28 pont
10.WilliamsMercedes7 pont