Alexander Zverev: Jövendő világelső ütések

shadow

Sokat beszéltünk arról az elmúlt két évben, hogy Alexander Zverev egyszer világelső és Grand Slam-bajnok lehet. A nyilvánvaló frázisokon túl azonban mélyebben még nem elemeztük ki a fiatal német teniszező játékát. Bár a szakma borzasztó sokat vár Zverevtől, a nagyérdemű egyelőre nem ismeri igazán jól a játékát, hiszen még a legelvetemültebb teniszrajongók is maximum tizenpár mérkőzését láthatták az elmúlt két évben. Ezért is jön most jól Luca Baldissera tenisz szakíró technikai elemzése, aki jó mélyen bevezet minket Alexander Zverev teniszének bugyraiba.

JÖVENDŐ VILÁGELSŐ?

Alexander Zverev kivételes tehetséggel és intenzitással megáldott tenisszel rendelkezik, már lenyűgözően fiatalon. Ráadásul rengeteg tere van még a fejlődésre, így esélyes lehet a tenisz legnagyobbjai közé kerülni.

Mint tenisz szakíró és elemző, sosem voltam barátja a jövendölésnek, hiszen a tenisz hihetetlenül összetett és potenciálisan változó világ. Számtalan tényező befolyásolhatja egy játékos eredményeit és pályafutását. A kezeiben rejlő képességeitől kezdve a fizikai fejlődésen át a játékhoz való mentális hozzáállásig bárhol bekövetkezhet a hanyatlás, megtorpanás. Ezen szkeptikusságom ellenére is mélységesen egyetértettem Rafael Nadallal, amikor azt mondta róla:

"Tisztán látszik, hogy Alexander Zverev a jövendő világelső. Elképesztő játékos. Minden ütése megvan."

A tavalyi Ausztrál Nyílt Teniszbajnokságon végignéztem egy edzést Zverev és Nick Kyrgios között. Maradandó emléket okozott hihetetlen tehetsége. Néhány nappal később a legendás Roger Federer elleni edzését nézhettem végig a Melbourne Park 18-as pályáján. Federer mindig is híres volt arról, hogy nagyon magas elvárásai vannak edzéseken is, éppen ezért gondosan megválogatja edzőpartnereit, így biztosan nem véletlen, hogy a fiatal Zverevet is kiválasztotta.

Az az edzés káprázatos volt. Mindketten gyönyörűen támadták a labdát, és akkor még sokak meglepetésére Zverev nem csak állta a sarat, hanem erősebbnek és kirobbanóbbnak tűnt Federernél.

Ha a tenisz történetének két talán legnagyobb hatású teniszezője a maga módján azt jósolja, hogy ez a játékos igazi bajnok kaliber, akkor a véleményüket nem szabad figyelmen kívül hagyni. Technikai szemszögből Alexander Zverevnek minden képessége megvan arra, hogy egyszer világelső legyen, amennyiben fizikailag és mentálisan is egészséges tud maradni pályafutása során. Sőt, továbbmegyek, akár két-három éven belül felérhet a csúcsra.

A német teniszező tenisztechnikai szempontból éppúgy hibátlan, mint Dominic Thiem, így várható, hogy a jövőben nagy rivalizálás alakul ki közöttük. Alexander legjobb ütése mindig is a kifogástalan kétkezes fonákja volt, ugyanakkor a tenyerese is egyenletesen sokat javult a legutóbbi szezonokban, így már a fonákhoz hasonlóan jó és hatékony ütéssé vált. Az első adogatását stabilan 200 km/h környékén tudja megütni, a második szervákat pedig remekül pörgeti és nagyon akkurátusan helyezi. Atletikussága egyelőre még nagy kérdőjel, de érdemes megfigyelni, hogyan tudja a következő években növelni az izomerejét. 198 centiméteres magassága ellenére a koordinációja már most kiemelkedő, ami a kiváló lábmunkán alapszik.

Őrült tehetsége sokszor Marat Safinra emlékezteti. A fantasztikus orosz teniszező nyomdokain járva Zverev is váratlanul, pillanatok alatt képes gyorsítani, folyamatosan keresi a támadási lehetőséget mind kereszttel, mind egyenessel, hatékonyan üti az inside-out tenyerest, és sikeresen tud építkezni akár látszólag védekező helyzetből is.

Éveken át feltettük magunknak a kérdést: vajon mi mindent érhetett volna el a teniszben Marat Safin, ha az edzésrutinjába fegyelmezettebb munkamorált épít be? A kérdésre Alexander Zverev lehet a válasz. Vannak olyan tulajdonságok, amikor megkülönböztetnek egy bajnokot a többi játékostól. Zverevben minden megvan hozzá.

Kiemelkedően tehetséges kortársaival összehasonlítva Zverevben már most megvan egyfajta mentális érettség, figyelembe véve azt, hogy még mindig tinédzser. Meg vagyok győződve arról, hogy Nick Kyrgios előbb-utóbb tökéletesen képessé válik egy Grand Slam-torna megnyerésére, de nehezen tudom elképzelni, hogy egy teljes szezonon át végig kiemelkedő teljesítményt tudna nyújtani. Zverev ennek az ellenkezője, a tenisz iránti elkötelezettsége pedig megkérdőjelezhetetlen. Bátyja, a korábbi top 50-es Mischa valószínűleg kulcsszerepet játszott abban, hogy Zverev jó ütemben fejlődjön az ATP Touron és sokat tanulhatott tőle arról, hogyan kell a benne lévő maximumot kihozni magából.

Elemezzük kicsit közelebbről Alexander Zverev játékát.

FONÁK

Kétkezes fonákja maga a kristálytiszta tökély: a kontinentális és keleti ütőfogás kombinációjával üti meg, miközben bal lábát tökéletesen forgatja el, megfelelő támogatást ad a jobb lábbal való beleállással, és hibátlanul kezdi és viszi végig a lendítést. A testsúlyát és az egyensúlyát vízszintesen viszi át a térdéből a labdára, miközben a válla precízen, 90 fokban forog el. A lendítése extrém módon akkurátus, miközben az ütő fejének alsó része precízen az ütés irányába néz.

Alexander könnyedén nyesi fonákkal a labdát. Koordinációját a testsúly leeresztésével éri el, majd oldalsó pozícióból emelkedik fel újra. Az ütőfejét kifogástalanul viszi fentről lefelé, és egy vízszintes-előre mozdulattal fejezi be az ütést. Mindeközben a bal keze párhuzamosan mozog az egykezes nyesést ütő jobb kezével, térdét pedig behajlítja, így a gravitációs középpontja alacsonyan marad. Így az ütőjét nagyjából vádlimagasságba tudja levinni (lásd alsó képsorozat, jobb felső kép), azaz 198 centis testmagassága ellenére is könnyedén tud nyesni.

TENYERES

Alexander a tenyerest az esetek egy részében függőleges ütőpozícióból indítja, félig nyitott állásból, nyugati ütőfogással. Eközben a testsúlyát átvezeti a jobb lábáról a bal lábára, miközben bal kezével egyensúlyban tartja a másik kézben lévő ütőt. A bal karját közben függőleges helyzetbe állítja, hogy az ütőfejet megindíthassa, majd kivezesse az ütést azon az oldalon.

A hátralendítés megkezdésének pillanatában még a jobb lábán van a testsúly, miközben bal lábfejét kissé felemeli (lásd alsó képsorozat, felső-középső kép). Mire a labda találkozik az ütőjével, a teljes testsúlya már a bal lában van, a jobb lábfejét pedig előre fordítja, a csípő és térd irányának megfelelően.

A tenyerest képes teljesen nyitott pozícióból is megütni. Ekkor bal kezét a hátralendítés pillanatában veszi csak le a markolatról (lásd alsó képsorozat, bal felső kép), miközben szépen mindkét lábfejét kifordítja, a hálóval párhuzamosan. Ennek következményeképpen először a jobb lábon van a teljes testsúly, miközben a bal láb kissé elemelkedik, majd az ütő és a labda találkozásának pillanatában visszaér a földre a bal láb is, hogy kiegyensúlyozza a csípő és a jobb térd mozgását. A bal láb akkor ér le újra a talajra és veszi át a testsúlyt, amikor az ablaktörlő mozdulat második suhintásánál jár a jobb kéz. Ilyenkor a kivezetés még hangsúlyosabb, mint a félig nyitott és függőleges ütőpozícióból megindított tenyeresénél.

Összefoglalva, Alexander könnyedén tud kicsit megpörgetett tenyeres egyenest ütni a félig nyitott pozícióból, ugyanúgy, mint egy keményebben pörgetett tenyerest nyitott pozícióból. Ez már önmagában kiemelkedő képesség.

ADOGATÁS

Van egy különleges részlete az adogatómozdulatának, ami a jobb lábát illeti. Az úgynevezett foot-up technikával dolgozik, ami azt jelenti, hogy a hátsó lába egy kis lépéssel előrébb kerül a szervamozdulat közben. A labda feldobásának pillanatában a teljes testsúly a bal lábon van. Majd a jobb láb egy apró mozdulattal előrejön, miközben lábujjhegyen kifelé fordul egészen addig, míg a jobb sarka el nem éri az elöl lévő lábat. Az "ütközés" pillanatában a jobb lába azonnal visszaugrik egy befelé fordulattal, és a másik lábbal párhuzamosan hajlik el.

Miközben a vállai még nyitott állapotban várják az adogatást, a jobb térdét a bal felé mozdítja, egészen addig míg el nem éri a "trófeaemelő" pozíciót (alsó képsorozat, középső kép). Ekkor a teste függőlegesen fordul el, a lábai pedig követik a felugró mozdulatot. A jobb válla az utolsó pillanatban csatlakozik a mozdulatsorhoz, így a mozdulatból származó összes energiát képes átvezetni a labda és az ütő találkozási pontjába. Ebben a mozdulatban Zverev nagyon hasonlít Ivo Karlovicra, aki testmagasságának köszönhetően mestere annak, hogyan használja a vállai erejét.

A gyönyörű szervamozdulat konklúziója a csukló és az alkar erőteljes és gyors kifelé csavarása, miközben a kar, az ütő, a csípő, és a bal láb tökéletesen rendezett helyzetben van a labdaérintés pillanatában. Igazi klasszikus szerva.

LÁBMUNKA ÉS MOZGÁS

Alexander lábmunkájának és pályalefedő mozgásának vizsgálatához érdemes megnézni az alábbi videót a 2015-ös US Openről. Dinamikus apró lépések, rendkívül gyors keresztlépések, erőteljes nekifutás védekező pozícióból, villámgyors visszazárás középre, és korán, alacsonyan megütött labdák - ez csak néhány dolog, ami kiemelkedik Alexander atletikusságából. Marat Safin zseniálisan jó teniszező volt, de ő csak álmodhatott olyan jó mozgásról, mint Zverevé.

Összességében nyilvánvalónak tűnik, hogy egy kivételesen tehetséges fiatalember felemelkedésének lehetünk szemtanúi, aki hihetetlenül könnyed erővel teniszezik, képes összeszedetten játszani fontos pillanatokban, hatékony lábmunkájának köszönhetően szinte szárnyal a pályán, és kellően laza, mégis higgadt feje van fiatal kora ellenére. Ha a jövőben felszed némi izmot is, szerez némi tapasztalatot a nagy meccsek befejezését illetően, akkor a tenisz egészen biztosan kap egy új Grand Slam-bajnokot.

(A cikk részben Luca Bladissera: (S)punti tecnici della settimana: Alexander Zverev, i colpi del futuro campione del mondo című 2016 márciusi írásának fordítása.)