A szezonnak vége, mégis egymásnak esett a Honda és a Volvo

shadow

Az utóbbi évek legizgalmasabb és legszorosabb bajnokságát láthattuk idén a WTCC-ben, és ahol éles a küzdelem, ott általában előjönnek az indulatok. Ehhez képest a két szemben álló csapat, a Honda és a Volvo meglehetősen higgadt hangnemben vitte végig az évadot, ám úgy tűnik, a versenyzés hiánya nincs rájuk jó hatással.

A két márka vezetősége az elmúlt évek során kínosan figyelt arra, ne nagyon beszéljen az ellenfélről, vagy ha mégis, akkor úgy, mint egy fehér zoknis teniszező: szigorúan csak a tisztelet és az elismerés hangján. Tegnap azonban a Volvo túraautós programjának első embere megtörte ezt a hagyományt, mikor arról kérdezték, szerinte miért ők, és miért nem a Honda lett a világbajnok.

"Szerintem azért mi győztünk, mert nálunk minden egy központban történt. William de Braekeleerék (a Honda Motor Europe motorsport vezetője) motorját Japánban építették, az Egyesült Királyságban szervizelték, miközben egy olasz csapat készített a kasznit. Rengeteg helyről érkeztek mérnökök a versenyhétvégékre - legalább 15 különböző nyelvet beszéltek - és senki nem értett semmit" - fogalmazott Alexander Murdzevski Schedvin, a Polestar motorsport vezetője a Motorsport.com-nak.

"A mi erősségünk pont abban ált, hogy minden egy központban történt. Nem lehetett ujjal mutogatni a másikra, mindenki pontosan a saját dolgát végezte. Kizárólagos partneri kapcsolatot akartunk, hogy ne legyen más gyártó vagy más ügyfél a körön belül. Közel lehettünk egy komoly ipari rendszerhez, ahonnan begyűjthettünk minden tudást és segítséget, ami hasznos volt az autó fejlesztésénél, de távol maradhattunk azoktól a területektől, amik nem a versenyzéshez kapcsolódtak. Ez volt az egyik legnagyobb előnyünk."

Ezeket a mondatokat már a másik fél sem tudta szó nélkül hagyni, ma a Honda gyári programját irányító JAS Motorsport vezetője, Alessandro Mariani is szót kért, és visszavágott kollégájának.

"Amikor olvastam a Polestar Cyan Racing vezetőjének nyilatkozatát, őszintén szólva csak mosolyogni tudtam. Szerinte a Hondánál káosz uralkodott, és senki nem értett semmit. Akkor mégis mivel magyarázza, hogy a szezon során több versenyt nyertünk és több pole pozíciót szereztünk mint ők?" - mondta Mariani a Motorsport.com-nak.

"Érdekes ez a megállapítás, mert szerintem pont az volt az erősségünk, hogy sikerült összehoznunk az eltérő kultúrákat, Japántól Európáig, összehangolni a különböző munkastílusokat, és az eltérő fajta szenvedélyt. Évek óta ez tett minket versenyképessé. Bár folyamatosan cserélődtek a versenyzők, a csapaton belül mindig nagy volt az összhang, és ez segített bennünket át a nehéz időszakokon."

Mariani hozzátette, még mindig nehezen emésztik meg az elvesztett világbajnoki címet, hiszen Tiago Monteiro magabiztosan vezette az összetettet, amikor megsérült egy tesztbalesetben, majd Michelisz Norbit egy műszaki hiba fosztotta meg minden reménytől Katarban.

"A számok egyértelműen azt mutatják, mi voltunk a legjobbak. A motegi hétvége pedig tökéletesen megmutatja a két csapat szellemisége közti különbséget. Egyik Civic sem ért hozzá az S60-akhoz, ellenben a hazai pályánkon, Japánban a Volvók mindhárom autónkkal ütköztek."

A 2017-es szezonban a volvósok négy futamot nyertek meg, és háromszor lett övék a pole pozíció, miközben a hondás versenyzők hat győzelmet és öt rajtelsőséget gyűjtöttek. Az egyéni világbajnoki címet azonban Thed Björk szerezte meg 28,5 pont előnnyel Michelisz Norbi előtt, a gyártók között pedig a Volvo zárt az élen, pontosan ugyanennyivel megelőzve a Hondát.