ELDŐLT: itt a WTCC jövője!!!

shadow

Hónapok óta ment a találgatás, az elmúlt néhány héten pedig már a szivárogtatás, ám vége a bizonytalanság időszakának. Az FIA Motorsport Világtanács mai ülésén hivatalosan is jóváhagyták mindazt, amit a Nemzetközi Szövetség, az Eurosport Events és Marcello Lotti cége, a WSC Ltd. végtelennek tűnő munkával összegyúrt.

Íme tehát a Túraautó Világbajnokság rövid távú, jelen állás szerint a következő két szezonra érvényes jövője.

Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a megállapodás értelmében a bajnokság kénytelen lesz nevet változtatni, WTCC-ről WTCR-re. A sorozat teljes neve így hangzik: WTCR - FIA World Touring Car Cup, azaz a TCR kategóriára váltás miatt a bajnokság ideiglenesen elveszíti világbajnoki besorolását. A WTCC márkanevet már csak a december 8-ai FIA gáláig használják.

A promóter továbbra is az Eurosport Events lesz, a technikai- és sportszabályok betartását pedig az FIA felügyeli. Ez azért fontos, mert értesüléseink szerint a TCR International Series-ben meglehetősen sok, nehezen értelmezhető módosítás történt év közben is, ahogy éppen a bajnokság pillanatnyi érdeke megkívánta. A naptár minimum kilenc, maximum 11 versenyből áll majd, a cél viszont egy 10 fordulós program összeállítása.

A mezőny:

A WTCC Blog úgy tudja, elég sokáig zajlott az egyeztetés, hogy hány főben maximalizálják az indulók létszámát. Erre a tengerentúli versenyek, és egészen pontosan a szállítás korlátai miatt van szükség. Eredetileg állítólag 30 autó szerepelt a napirenden, végül azonban néggyel kevesebb lett. 2018-ban tehát maximum 26 állandó indulója lehet a WTCR-nek, amit minden fordulóban megtoldhatnak két helyi szabadkártyás versenyzővel.

A nevezési időszak 2017. december 15-én indul és 2018. január 18-ig tart, ám a legfrissebb hírek szerint az utóbbi időpontot szeretnék kitolni legalább február elejéig, közepéig. A nevezések elbírálásánál a WTCC-ben és a TCR IS-ben korábban induló csapatok előnyt élveznek majd.

Egy csapat minimum kettő, maximum négy autót indíthat, és ennek függvényében alakulnak a nevezési díjak is. Ezzel eljutottunk ahhoz a ponthoz, ahol egy kicsi zavar keletkezik. A szabálytervezet alapján ugyanis kétféle nevezési díj létezik, egy egyéni és egy csapat. Az egyéni nevezés 50.000 euróba kerül (idén 39.000 volt) a teljes szezonra. A csapatnevezés két autó esetén 50.000, háromnál 75, négynél pedig 100.000 euró. A kérdés a következő: a csapat nevezést csak akkor kell befizetni, ha valaki részt akar venni a csapatbajnokságban? Vagy mindenképpen kötelező, mert ez tartalmazza a szállítást? Nem mindegy. Ha az utóbbival kell számolnunk, akkor közel a duplájára, 39.000-ről 75.000 euróra nő egy autó komplett nevezési díja...

Ami a csapatbajnokságot illeti, a kettőnél több autót indító istállóknak minden versenyhétvégén, még az időmérő előtt meg kell nevezniük a két pontszerző pilótát.

Bajnokságok:

2018-ban két hivatalos FIA Világkupa címet osztanak ki, egyet a versenyzőknek, egyet pedig a csapatoknak. A TCR IS-el ellentétben tehát nem lesz pontverseny a különböző autótípusoknak, legalábbis olyan nem, amit az FIA elismer.

Versenyhétvégék:

Ahogy arra már utaltam, a fordulók száma nem változik, ám a hétvégék lebonyolítása teljesen átalakul majd. Marad a kétnapos rendszer, de az eddiginél sokkal zsúfoltabb lesz a program, hiszen három futamot és két időmérő edzést kell lebonyolítani. Íme egy vázlatos program.

Szombat: Első szabadedzés (FP1)

Második szabadedzés (FP2)

Első időmérő (20 perc + Top5 superpole)

Első futam (a győztes 27 pontot kap)

Vasárnap: Második időmérő (Q1 - 25p, Q2 - 10p, Q3 - Top4 superpole)

Második futam (fordított rajtrács, a győztes 25 pontot kap)

Harmadik futam (normál rajtrács, a győztes 30 pontot kap)

Az eddig programot tehát a szabadedzések kivételével bezsúfolják vasárnapra, és ott teljes egészében megmarad az idei WTCC-s rendszer. Ugyanúgy megy majd az időmérő, és a fordított rajtrács szabálya is változatlan marad. Ami újítás, hogy szombat rendeznek egy külön időmérőt és egy futamot, ami a pontszámok tekintetében a fordított rajtrácsos és normál vasárnapi verseny között lesz. A futamok hossza nem változik, maximum 50-60 kilométer lesz.

Autók:

2018-tól csak TCR autókkal lehet majd rajthoz állni a WTCC-ben, és azok közül is csak olyannal, amelyek hivatalos FIA Világkupa dokumentumokkal rendelkeznek, amit a Nemzetközi Szövetség ad ki. Az Eurosport Events és a WSC Ltd. között létrejött megállapodás értelmében a Túraautó Világbajnokság két éven keresztül, azaz 2019-ig használhatja a TCR kategóriát. A felek azt is eldöntötték, hogy a technikai szabályokat 2019 végéig biztosan érintetlenül hagyják.

Sokak szerint az egész TCR átállás legfontosabb kérdése a teljesítmény kiegyenlítés lesz. Mivel az autók évközi fejlesztése tilos, a BoP rendszer az egyetlen, amely garantálhatja, hogy szoros, izgalmas csatákat lássunk. A teljesítmény kiegyenlítés két szinten zajlik majd. Egyrészt a GT3-hoz hasonlóan minden évben lesz egy alap BoP szabályozás. Minden szezon előtt bajnokságban induló valamennyi típust elviszik egy kollektív tesztre, ahol megpróbálják a lehető legjobban kiegyenlíteni az teljesítményüket.

Ezt követően pedig hétvégéről-hétvégére a pluszsúly rendszer teszi majd lehetővé az erőviszonyok finomhangolását. 2018-tól eltörlik az eddig használt, autótípusonként kiosztott ballasztrendszert, és a TCR IS-hez hasonlóan egyénileg, versenyzőnként adják majd a kompenzációs súlyokat.

Egyéb:

Ami a gumikat illeti, a bajnokság marad az egymárkás felállásnál, ám mivel az Eurosport Events szerződése lejárt a Yokohamával, új tenderen dől majd el, ki lesz a beszállító. A futamok számának növekedése miatt az eddiginél több gumira lesz szüksége a csapatoknak. Minden hétvégére maximum 20 új gumit lehet majd vásárolni, amihez tovább nyolc korábban használt, és megjelölt abroncsot lehet hozzátenni.

Az üzemanyag beszállítója is közös lesz, erről is egy későbbi tender útján döntenek majd.

A WTCR megszületésével párhuzamosan hivatalosan is megszűnik a Túraautó Európa-bajnokság, melynek helyét a nemrég bejelentett TCR Európa-kupa veszi át.