Kiakadt egy Hyundai-pilóta a BoP-re. Ha így marad, befejezi!

shadow

Még csak az első két nap ment le a spai TCR Európa-kupa  versenyen, de máris áll a bál a teljesítmény kiegyenlítés kapcsán. Ezúttal a szerb Dusan Borkovic csapott durván az asztalra, és kijelentette, ha nem lesz változás a BoP felfogásában, inkább befejezi pályafutását. 

Mint ismeretes, az év elején a Hyundai i30 N TCR néhány tizedmásodperces előnyben volt a riválisokhoz képest, és a TCR Technikai Bizottsága megpróbálta ezt kisebb lépésekkel eltüntetni. A köridők alakulása alapján jó irányba haladtak, ám - teljesen indokolhatatlanul - a nürburgringi WTCR forduló után 2.5%-kel visszafogták a koreai márka motorteljesítményét, 20 mm-el megemelték az autó hasmagasságát, a legfontosabb riválisok pedig súlykedvezményt kaptak.

Ennek hatására a zandvoorti Túraautó Világkupa versenyen a Hyundai-ok még az első 20-ba is alig kerültek be, ami a nézők körében hatalmas felháborodást okozott. A koreai gyártó és a márka pilótái azonban nyilvánosan nem foglaltak állást, majd nem sokkal a spái TCR EK hétvége előtt kijött a frissített BoP: a Hyundai-osok 10 mm-el lejjebb mehetnek a hasmagassággal, a többi korlátozás és kedvezmény viszont érvényben maradt.

A legendás belga pályán ez keveset változtatott az erőviszonyokon, a koreaiak legjobbja, Dusan Borkovic hatodik lett az időmérőn, 1.3 másodperccel lemaradva Jean-Karl Vernay pole-idejétől, míg Nagy Dániel 1.8 másodperces hátránnyal a 11. helyen zárt. A hibáknak és kieséseknek köszönhetően Borkovic végül negyedikként zárt, lemaradása viszont 15 másodperc volt egy 28 perces és 11 körös futamon. A M1RA versenyzőjét nyolcadikként intették le, félperces hátrányban.

Michelisz_zand_r3_18.jpg Fotó: fiawtcr.com

Ami Zandvoort után kötötte a Hyundai gyári támogatott pilótáit, az a lobbanékony szerbre biztosan nem vonatkozott, Borkovic ugyanis teljesen kiakadt az első spai versenynap végén. 

"Honnan kezdjem? A normális autók között én lettem az első. Ha nem számoljuk bele a "Volkswagen Kupát", akkor egész jól szerepeltem. És ha kivesszük az egyenletből a Peugeot-t, ami, nem is tudom, 100 LE-vel erősebb... Minden egyenesben legalább 70-100 métert hozott rajtam. Ha őket is leszámítjuk, akkor boldog vagyok" - idézi Borkovicsot a TouringCars.net. 
"Nincs bajom azzal, ha negyedik leszek, amennyiben ez egy indokolt negyedik hely. De a Paul Ricardon mindenki sírt, amikor egy kicsit gyorsabbnak bizonyultam. Közben meg a BoP jelentős része rendben volt."
"Akkor 10-20 kilót kellett volna még változtatni, de erre a BoP irányítói változtattak 20 kilót a különbségen, növelték a hasmagasságot és visszavették a motorerőt. Egy olyan autón, ami egyébként is lassabb volt az egyenesben. Megmutatom szívesen a paul ricardi belső kamerás képeket. Az egyenesben már ott gyorsabb volt nálunk az Audi, a Cupra és a Volkswagen."

Borko_Arc_sp.jpg

Borkovic odáig ment, hogy kerek perec kijelentette, ha nem változtatnak a BoP filozófiáján, ő veszi a bukósisakját, és befejezi a versenyzést. 

"Ez egy veszélyes játék. Egy veszélyes pályán versenyzünk, és azok a pilóták, akik nem a Volkswagen Csoport valamelyik autóját vezetik, a halálba hajszolják magukat, mert a határon próbálnak menni. Ellenkező esetben ugyanis hat tizedet veszítenek egyetlen kibaszott szektorban."
"Ha ez így megy tovább, én befejezem. Szeretem az életem, és nem akarom kockára tenni azért, hogy aztán 15 km/h-val lassabb legyek az egyenesben, csak mert a BoP-s srácok nem képesek tisztán átlátni az eredményeket. Ez így veszélyes ránk nézve, a életünket kockáztatjuk. De úgy tűnik, csak én vagyok elég tökös ahhoz, hogy ezt ki is mondjam."

Borkovic szerint az sem jó, hogy a WTCR és a többi TCR kupa ugyanazzal a BoP-vel fut, mivel a Világkupa által meglátogatott pályák egy Spa-Francorchamps-hoz viszonyítva nem reprezentatívak. 

Hyundai_Peug_spa_tcrek.jpg

"Az egyenesben a Peugeot és a Volkswagen Csoport autói legalább 10 km/h-val voltak gyorsabbak. Pontosan nem tudom, ez hány lóerőnek felel meg, de biztosan nem 8-10, sokkal inkább harminc. Az utolsó körben Julien Briché (Peugeot) utolért. A második szektorban nem volt jobb, de a két gyorsban 50-60 métert hozott rajtam, mintha egy helyben álltam volna. A következő versenyre elhozom a (Nissan Nismo) GTR-em, vagy a (Porsche) Turbo S-em, és akkor majd kvittek leszünk."

Borko egyébként már az időmérő után is nekiment a TCR Technikai Bizottságának, akkori (ironikus) mondatait a TouringCarTimes idézte.

"Igazán nagyszerű srác, aki a BoP-t írja. Egy nagyon sportszerű ember. Neki köszönhetően most három másodperc van az első és a tizedik helyezett között. Amikor korábban arra panaszkodtak, hogy a Hyundai-ok túl gyorsak, néhány tized volt az előnyöm, nem másfél másodperc. Ez egy vicc" - idézi Borkovicot a TCT.

A következő WTCR hétvégére június 23-24 között kerül sor, és amennyiben lesz további BoP módosítás, azt pár nappal a vila reali forduló előtt hozhatják nyilvánosságra.