Megvan a BoP teszt helyszíne és időpontja

shadow

A TCR kategória hivatalos honlapján nemrég megjelent a 2018-as szezonra vonatkozó teljesítménykiegyenlítő teszt helyszíne és időpontja, amely kulcsfontosságú lesz a WTCR Túraautó Világkupa sikeressége szempontjából.

A TC1-es éra alapvetően a gyártói fejlesztésről szólt, a szabályok meglehetősen sok eltérést engedélyeztek az alap utcai modellhez képest, a konstruktőrök pedig, bizonyos korlátok között ugyan, de év közben is javíthattak az autójuk versenyképességén. A teljesítménykiegyenlítés alapja tehát eddig a fejlesztési szabadság volt.

A TCR géposztályban viszont ilyen szempontból rendkívül szigorúak az elírások, hiszen a kategóriát elsősorban privát csapatok számára találták ki, akik nem akarnak, és nem is tudnak fejleszteni az autójukon. A TCR-ben nincs évközi módosítgatás, és az autók is jelentősen nagyobb hasonlóságot mutatnak az alapmodellekkel. Mivel azonban az egyes utcai kocsik adottságai jelentősen eltérőek lehetnek, ebben a kategóriában kizárólag rendkívül hatékony, felülről szabályozott teljesítménykiegyenlítéssel érhető el egy szoros mezőny. Ez a Balance of Performance, rövidebb nevén a BoP.

A TCR-ben (akárcsak a példaképül szolgáló GT3-ban), ez a következőképpen néz ki. A szezon előtt valamennyi versenymodellt elviszik egy bizonyos pályára, ahol ugyanaz az egy-két pilóta megy velük reggeltől estig. A tesztek (egyéb módon is mérik az autók tulajdonságait) kiértékelés után meghatározzák az egyes típusok közti különbségeket, majd ilyen-olyan módon megpróbálják ezeket kiegyenlíteni. Lehet szó súlynövelésről vagy csökkentésről, a hasmagasság, esetleg a turbónyomás módosításáról. Ha jó munkát végeznek, egész évben szoros küzdelmekre van kilátás (a szezon során nem lehet fejleszteni az autókon), ha nem, akkor jöhet az utólagos szabás-varrás.

Nem csak a pályán tesztelnek. Íme a BAPRO mobil teljesítménymérő állomás

Persze, mint minden felülről szabályozott dolog, ez a rendszer sem lehet tökéletes. Hiszen, ha valamilyen oknál fogva az egyik márka gyengébben szerepel egy adott hétvégén, az általában egyből nekimegy a BoP szabályoknak, holott könnyen lehet, hogy azok nélkül még rosszabb helyzetben lett volna, hiszen nem minden típusnak fekszik egyformán az összes pálya. A BoP az örök viták forrása, ám ha legalább nagyjából működik, annak már nagyon kell örülni.

Száz szónak is egy vége, a 2018-as BoP tesztet február 13-14 között rendezik majd Valenciában. Egyelőre nem tudni, kik lesznek a pilóták, és az érkező modellek pontos névsora sem ismert. Ám egy biztos, ez a teszt nem csak a WTCR-re, hanem a komplett kategóriára vonatkozik, tehát aki TCR bajnokságban szeretné indítani az autóját, az ott lesz. Az előzetes információk szerint a Túraautó Világkupa teljesítménykiegyenlítő szabályainak kialakításában az FIA is részt vesz, ám egyelőre nem tudjuk, pontosan milyen formában.