Michelisz Norbi és a szombati futamok átka

shadow

Végre csitul kicsit a kerékpárszezon, úgyhogy a sok eurosportos közvetítés mellett újra van lehetőségem az egyik kedvenc időtöltésemre: a statisztikagyártásra. Bár nem vagyok feltétel nélküli hívője a "számok nem hazudnak" elvnek, azt hiszem, sok érdekesség levonható a matekból. Főleg, ha Excel-néni számol helyettem. :)

Ne gondoljatok világmegváltó egyenletekre, szerintem ezt sem kell túltolni, de a legalapabb számításokból is kiviláglik egy-két érdekesség.

Leginkább az, hogy Michelisz Norbinak nagyon nem jött jól a szombati futamok intézményének bevezetése, mivel a BRC Racing magyar pilótája egyértelműen az első versenyeken szedte össze a legtöbb hátrányt. Bár pontosabb lenne úgy fogalmazni, hogy ott szedették vele össze a külső körülmények, mert a legritkább esetben köszönhette magának a pontvesztést.

Vegyük csak sorjába. Az időmérős pontok tekintetében Norbi a legjobb, az eddigi hét forduló alatt 24 pontotgyűjtött a vasárnapi kvalifikációk során, miközben Thed Björknek 17, Gabriele Tarquininek 14, Esteban Guerrierinek 10, Yvan Mullernek pedig csak 8 jutott. Mindez azt jelenti, hogy hétvégénként átlagosan 3.43 pontot hoz neki az időmérő, ami majdnem egy átlag második helyet jelent. 

03718006571209.jpg

Michelisz a harmadik futamokon sem eredménytelen, bár abban már vannak nála jobbak. Összesen 98 pontot kaszált a fő versenyeken, ami átlagban kereken 14 pont. Ez félúton van a negyedik és az ötödik hely (16p - 13p) között. A harmadik futamok királya egyértelműen Björk, aki hétvégénként átlag 18,1 pontot gyűjt (összesen 127). Itt Tarquini a második átlag 15,1 ponttal (összesen 106), Norbi a harmadik, és érdekes módon a bajnokságban csak 10. Fred Vervisch a negyedik, átlag 12,4 (összesen 87) ponttal. 

Mivel a magyar VB ezüstérmes általában jól szerepel az időmérőkön, nem Ő a fordított rajtrácsos futamok huszára, de azért ebben a rubrikában sem áll rosszul. Hét forduló alatt 42 pontot kapart össze, ami kereken 6 pontos átlagnak felel meg. A nagy riválisok közül így megelőzi például Tarquinit (átlag 5,57, összesen 39) és Rob Huffot (átlag 5,57, összesen 39), és nagyjából úgy áll, mint Yann Ehrlacher (átlag 6,57, összesen 46) vagy Jean Karl Vernay (átlag 6,29, összesen 44). A fordított rajtrácsos futamok legjobbja jelenleg Muller, aki átlag 12,4 pontot szerez (összesen 87), míg a második Pepe Oriola, 10,6 ponttal (összesen 74). 

És akkor jöjjön a feketeleves, a szombati futam. Szinte üvölt, hogy Norbi általában a nyitó napon kap sokat, hiszen az átlaga úgy is csak 4,43 pont, hogy az első versenyen többet osztanak, mint a másodikon. Szombaton eddig összesen 31 pontot kapart össze, miközben az első hét rivális ennek több mint a dupláját. Íme a lista:

Tabl.jpg

De mielőtt még valaki leugrana egy pécsi kuruzslóhoz, hogy kiderítse, miért nem szereti Michelisz Norbi a szombatokat, érdemes megnézni, milyen események okozták ezt a szűk termést. Hamar ki fog derülni, hogy a magyar pilótának viszonylag kevés köze van hozzá.

Ez történt Norbival a szombati futamon:

  • MARRAKESH: leesik a Hyundairól a bal első kerék.
  • HUNGARORING: gyengébb rajt, de utána felzárkózik, és második lesz (17 pont).
  • NORDSCHLEIFE: a futam elején Rob Huff megelőzi, bejön negyediknek (14 pont).
  • ZANDVOORT: az elszúrt BoP miatt az összes Hyundai esélytelen.
  • VILA REAL: vétlen és balszerencsés elszenvedője az óriási tömegbalesetnek. Nem tud indulni.
  • SZLOVÁKIARING: kizárják az időmérőből a Hyundai szabálytalan turbónyomás értéke miatt. A sor végéről indul.
  • NINGBO: már a futam elején elszáll a szervó, kiáll. 

Ebből a listából jól látszik, hogy Norbi az eddig nyolc nullázásából ötöt a szombati futamon hozott össze, és minden alkalommal önhibáján kívül volt esélytelen a pontszerzésre. Ráadásul az ötből három alkalommal elég jó rajtpozícióból jött a nulla pont. 

Marrakeshben és Zandvoortban már a kvalin eldőlt a dolog, a legutóbbi három hétvégén viszont... Portugáliában és Kínában a harmadik helyről indult, Szlovákiában pedig a másodikról rajtolhatott volna, ha nincs a kizárás. 

Játszunk el egy kicsit a gondolattal, hogy miként állna most Norbi, ha ezek a versenyek csak átlagosan alakulnak. Tényleg ne legyünk mohók, tételezzük fel, hogy mindhárom futamon két pozíciót veszít a rajthelyéhez képest. Ez két ötödik és egy negyedik helyet jelentett volna, ami 38 pont... 

Norbi hátránya jelenleg 46 pont az összetettben... Nem kevés, de nem is lehetetlen a szitu. Természetesen innentől kezdve nem fér bele több nagyobb hiba sem a pilótától sem a technikától. De ha sikerül több pontot szereznie a szombati versenyeken, mint eddig, ha sikerül kiaknázni a jó egykörös tempót, akkor gyorsan megkezdheti a felzárkózást a másik három Hyundaihoz.